ملخص الجهاز:
در مقطع فعلی، توجه به مقولاتی نظیر افزایش بهرهوری، اصلاح الگوی تولید و مصرف، کاهش قیمت تمام شده، حذف انحصارات و توسعه فضای رقابتی بیش از هر زمان دیگر الزامی به نظر میرسند.
در یک فضای رقابتی، انگیزه بیشتری برای تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت محصولات وجود خواهد داشت، زیرا رقبا به شدت در این امور فعال هستند و عقب ماندن از آنها به مفهوم از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی است.
در حیطه مصرف، رقابت علاوه بر قیمت به زمینههای کیفیت و خدمات پس از فروش نیز منتهی خواهد شد که نتیجه نهایی آن افزایش رفاه و رعایت حقوق مصرفکننده است.
در حالی که با توسعه فضای رقابتی، افزایش بهرهوری، کاهش قیمت تمام شده و اصلاح الگوهای تولید، توزیع، مصرف و تجارت میتوانیم ضمن گذر آرام از این مقطع، اطمینان بیشتری از دستیابی به اهداف سند چشمانداز بیست ساله کشور داشته باشیم.