خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه آثار انواع مداخله های انگیزشی بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب آزاد بسکتبال در زنان جوان مبتدی می باشد. بدین منظور تعداد 48 نفر دختر سالم غیر ورزشکار با دامنه سنی 25-20 سال به صورت تصادفی به چهار گروه هدف-گزینی، اهمیت تکلیف، بازخورد و کنترل تقسیم بندی شدند. برنامه تمرین در مرحله اکتساب شامل پرتاب آزاد بسکتبال به مدت 6 هفته و 3 روز در هفته تمرین با حضور مولفه-های انگیزشی در گروه های مجزا برگزار شد و امتیاز آن در هر جلسه ثبت شد. سپس پس-آزمون گرفته شد و در نهایت بعد از دو هفته بی تمرینی آزمون یادداری در شرایط یکسان با پیش آزمون و پس از 24 ساعت، آزمون انتقال بعمل آمد. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بن فرنی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تمرین مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در 18 جلسه اکتساب، منجر به بهبود عملکرد تمام گروه های تحقیق (گروه های تجربی و کنترل) شد ، با این تفسیر که دو گروه تجربی هدف گزینی و بازخورد تفاوت معنی دار آماری در بهبود عملکرد با گروه های دیگر در پس آزمون داشتند (05/0p<). همچنین این تفاوت در آزمون یادداری نیز پس از دو هفته استراحت و بی تمرینی حفظ و مشاهده شد (05/0p<). در آزمون انتقال، تمام گروه ها افت در عملکرد داشتند با این تفاوت که در دو گروه هدف گزینی و بازخورد این افت کمتر بوده است. بنابراین یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط هدف گزینی و ارائه بازخورد نسبت به شرایط دیگر موثرتر بوده است.
ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت مؤلفههای ذکر شده و تأثیر هر یک به طور جداگانه بر عملکرد و اجرای مهارتهای ورزشی و نیز ابهامی که در استفاده از هریک از مداخلات وجود دارد (10،11،12)، محقق بر آن است که این مؤلفهها را به صورت منفرد در گروههای همسان و مجزا به آزمایش بگذارد و اولویت و اهمیت نقش مؤلفهها را در هریک از مراحل یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان دختر سالم مشخص سازد.
بر این اساس پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سئوال است که آیا بین ارائه مجزای بازخورد، اهمیت تکلیف و هدفگزینی در مراحل اکتساب، &quot;Do your Best&quot; Boyce 1992 Swain & Jones Smith, SL and Ward, P یادداری و انتقال پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان دختر مبتدی تفاوت معنیداری وجود دارد یا نه.
درآزمون یادداری نیز، پس از دو هفته بیتمرینی، مشاهده میشود که تمرین در شرایط هدفگزینی و ارائه بازخورد همچنان باعث یادگیری با ثباتتری در تکلیف مورد نظر نسبت به گروه اهمیت تکلیف و کنترل شده است و تفاوت بین این گروهها در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در آزمون یادداری معنیدار بوده است (05/0p<) .
ولی در مهارت پیچیده، گروهی که ترکیبی از بازخورد انگیزشی و بازخورد اطلاعاتی Melaly Brobst & Ward Fredenburg دریافت میکردند اجرا و یادگیری بهتر و مؤثرتری را نشان دادند (16) که این یافته ها نیز با تحقیق حاضر همسو است.
در نهایت میتوان اذعان داشت تمرین در شرایط انگیزشی هدفگزینی و ارائه بازخورد باعث Smode Gibbs & Brown Locke, Cartledg & Koeppel Ericsson بهبود عملکرد، یادداری و افزایش انتقال و انطباقپذیری در آزمودنیها با شرایط جدید تمرینی شده، اما این انطباق در گروههای اهمیت تکلیف و کنترل کمتر بوده است."