خلاصة:
مدیریت راهبردی٬ هنر و علم تدوین٬ اجرا و ارزیابی تصمیم های وظیفه ای چندگانه است که سازمان را قادر می کند به اهداف بلندمدت خود دست یابد. فرایند مدیریت راهبردی، سه مرحله را شامل می شود: تدوین٬ اجرا و ارزیابی راهبرد. در پژوهش حاضر٬ تدوین راهبرد برای شرکت فراهم کننده خدمات اینترنتی1 X2، از طریق تحلیل SWOT3 و چگونگی اجرای راهبرد و ارزیابی عملکرد، با روش BSC4 انجام شده و در مرحله بعد، پس از تلفیق دو روش مذکور٬ ارتباط آنها با جایزه کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA)5، برای تعالی عملکرد همراه با روش QFD6 انجام شده است. درباره بخش هایی نظیر تدوین راهبردها و امتیازدهی به عوامل و سایر مسایل مشابه جامعه آماری٬ گروه راهبردی شرکت را شامل می شود. برای کسب آراء گروه مذکور، از روش مصاحبه تدوین شده حضوری با اعضای گروه راهبردی و روش طوفان فکری استفاده شده است. جامعه آماری برای تکمیل پرسشنامه های مربوط، مدیران و کارشناسان شرکت به تعداد 211 را شامل می شود. برای حصول اطمینان از جمع آوری پرسشنامه به تعداد مناسب، 150 پرسشنامه بین کارشناسان و مدیران توزیع گردید که در نهایت، 138 پرسشنامه جمع آوری شد و مبنای تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برای اجرای موثر راهبردها، به گونه ای که با تعالی شرکت نیز همسو باشد، باید به مدیریت فرایند، مشتری و بازارمداری و رهبری، بیش از سایر اجزای جایزه کیفیت مالکوم بالدریج توجه گردد.
ملخص الجهاز:
"در پژوهش حاضر٬ تدوین راهبرد برای شرکت فراهمکننده خدمات اینترنتی1 X2٬ از طریق تحلیل SWOT3 و چگونگی اجرای راهبرد و ارزیابی عملکرد، با روش BSC4 انجام شده و در مرحله بعد، پس از تلفیق دو روش مذکور٬ ارتباط آنها با جایزه کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA)5٬ برای تعالی عملکرد همراه با روش QFD6 انجام شده است.
کمیته انتخابکنندگان جایزه کیفیت آمریکا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف میکند: · رهبری · طرحریزی راهبردی · مشتریمداری و بازارمداری · جریان و تحلیل اطلاعات · مدیریت منابع انسانی · مدیریت فرایند · نتایج کسب و کار سازمان اهداف رسمی جایزه مالکوم بالدریج عبارت است از: · ترویج و توسعه آگاهی از کیفیت به عنوان عنصری مهم در رقابت · گسترش مشارکت در اطلاعات و راهبردهای موفقیتآمیز کیفی و تسهیم دستاوردهای اجرایی با جایزه بالدریج، سعی میشود با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، الگوهای موفق (Role-mode) شناسایی گردد و نیز با ترغیب سازمانها به آموختن و بهبود عملکرد در خلال فرایند فوق، اهداف تحقق یابد.
در پژوهشی نیز که با عنوان "تهیه کارت امتیاز متوازن با استفاده از تحلیل SWOT و اجرای راهبردهای سان چو بر اساس روششناسی QFD" انجام شده است (KO, 1999)، پژوهشگر با استفاده از خانه کیفیت و برنامه راهبردی کسب و کار و ترکیب آنها با یکدیگر تلاش کرده است کارت امتیاز متوازن را با عناصر خانه کیفیت همسو کند تا بهرهوری شرکت مورد بررسی با در نظر گرفتن خواستهها و تقاضاهای ذینفعان شرکت افزایش یابد."