خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی نظام گزینش کشور با رویکرد سیستمی انجام پذیرفته است. الگوی مفهومی به کار گرفته شده دارای 21 مولفه شامل ورودی ، فرایند، خروجی و بازخوردهای نظام گزینش بوده است. تحقیق مورد بحث، به لحاظ هدف، کاربردی و با توجه به روش گرد آوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل 300 نفر از مدیران هسته های گزینش کل کشور بوده که به صورت تمام شماری، انجام شده است. نتایج یافته های تحقیق گویای آن است که 7 مولفه: درخواست نامه ی شغلی، آزمون های استخدامی، آزمایش های پزشکی، آزمون باورهای دینی، آزمون سنجش امانت داری، آزمون شخصیت و آزمون صداقت، دارای بیش ترین نقص و در ناحیه ی غیرقابل قبول و 14 مولفه ی دیگر از جمله: فرهنگ سازمانی، فن آوری، مهارت و توانایی نیروی انسانی، ساختار، قوانین و مقررات، خط مشی و... دارای آسیب کم تر و در ناحیه ی نسبتا قابل قبول قرار دارند.
ملخص الجهاز:
پژوهشهای انجامشده در زمینهی گزینش و استخدام</H6> <TD>سال</TD> <TD>مقطع</TD> <TD>نام محقق</TD> <TD>عنوان</TD> <TD>ردیف</TD> <TD>1381</TD> <TD>دکتری</TD> <TD>محمد فتحیان</TD> <TD>طراحی مدل گزینش داوطلبین شغل جهت ارتقای شغلی سازمان</TD> <TD>1</TD> <TD>1378</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>مهدی یزدان</TD> <TD>بررسی ساختار تشکیلاتی گزینش کارکنان غیرآموزشی دانشگاههای دولتی از دیدگاه کارشناسان و گزینشگران و ارایهی راهکارهایی مبتنی بر عدم تمرکز</TD> <TD>2</TD> <TD>1378</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>محمود خسروی</TD> <TD>ملاکهای انتخاب و انتصاب نیروی انسانی در مدیریت اسلامی با تأکید بر نهجالبلاغه</TD> <TD>3</TD> <TD>1379</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>پروانه تیلا</TD> <TD>گزینش و جایگاه آن در حقوق ایران</TD> <TD>4</TD> <TD>1366</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>ناهید ناظمزمردی</TD> <TD>بررسی نظام گزینش دانشجو و اثرات آن بر توفیق تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در سالهای تحصیلی 1362-1365</TD> <TD>5</TD> <TD>1373</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>زهرا مجتهدی</TD> <TD>بررسی رابطهی بین شیوهی فعلی گزینش دانشجو و موفقیت در دانشگاه</TD> <TD>6</TD> <TD>1371</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>اسفندیار فرجوند</TD> <TD>مدیریابی و بهبود شیوهی گزینش دانشجویان</TD> <TD>7</TD> <TD>1371</TD> <TD>دکتری</TD> <TD>محمدجواد عاصمیپور</TD> <TD>طراحی و تبیین نظامات انتخاب و انتصاب مدیران با جهتگیری بهبود مدیریت دولتی (موضوع بند 8 اهداف برنامهی 5 سالهی اول)</TD> <TD>8</TD> <TD>1372</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>مهرداد خسروی</TD> <TD>بررسی رابطهی میان انتخاب صحیح کارکنان و کارآیی و اثربخشی</TD> <TD>9</TD> <TD>1383</TD> <TD>کارشناسی ارشد</TD> <TD>محمدهادی سمواتی</TD> <TD>مقایسهی میزان اشکالات ونواقص عملکرد هستههای مرکزی گزینش استان تهران در قبل و بعد از انجام بازرسیهای هیأت عالی گزینش و بررسی عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مدیران</TD> <TD>10</TD> <TD>1377</TD> <TD>دکتری</TD> <TD>علی صفریان</TD> <TD>بررسی چگونگی پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی</TD> <TD>11</TD> مبانی نظری تحقیق بررسی ادبیات موضوع نشان میدهد که مفهوم مدیریت منابع انسانی بهصورت کامل در اواسط دههی هشتاد و براساس نوشتههای محققان آن دهه شکل گرفته است.
اطلاعات بهدستآمده بیانگر این است که مجموع کسانی که در حد متوسط، زیاد و خیلی زیاد مؤلفههای مهارت و توانایی نیروی انسانی معرفی شده به گزینش را دارای نقص میدانستند 5/46 درصد میباشند و میانگین وجود نقص 49/3 میباشد؛ یعنی، میزان نقص مشتریان در وضعیت نسبتا قابلقبول قرار میگیرند؛ لیکن در مرز غیرقابلقبول قرار دارد.
بررسی نتایج مشکلات مرحله خروجی گزینش نیروی انسانی</H5> اطلاعات بهدستآمده بیانگر این است که مجموع کسانی که در حد متوسط، زیاد و خیلی زیاد تعهد و تخصص داوطلبان را دارای نقص میدانستند 7/18 درصد میباشند و میانگین وجود نقص 71/2 میباشد؛ یعنی، میزان نقص در خروجی نظام گزینش، در وضعیت نسبتا قابلقبول قرار میگیرد.