خلاصة:
هدف کلی این پژوهش، بررسی شیوه های بهینه سازی و کاربرد فناوری اطلاعات (IT) در مدارس متوسطه استان مرکزی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، «توصیفی» است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دبیران شاغل در مدارس متوسطه اعم از نظری، فنی و حرفه ای، کار و دانش و پیش دانشگاهی (دخترانه وپسرانه) می باشد. که این افراد با سطوح تحصیلی متفاوت انتخاب شدند. به گونه ای که در ناحیه یک ٨٨۰ و در ناحیه دو ۶۲۰ نفر و در مجموعه ۱۵۰۹ نفر مشغول به کار هستند که در این بین محقق از جمعیت مذکور افرادی را که دارای ۲۰ سال سابقه خدمت یا بالاتر هستند مورد مطالعه قرار داده است، به گونه ای که جامعه آماری ۴۵۰ نفر اعلام می شود و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به تعداد ۲۰۰ نفر و به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ی محقق ساخته می باشد که به تایید اساتید رسیده است. نتایج حاصل از اجرای آزمون ناپارامتریک (خی دو) نشان می دهد که نتایج به دست آمده از فرضیه ها از عمده ترین راه های کاربست فناوری اطلاعات در مدارس بوسیله دبیران است.
ملخص الجهاز:
به گونه اي که در ناحيه يک ٨٨٠ و در ناحيه دو ٦٢٠نفر و در مجموعه ١٥٠٩نفر مشغول به کار هستند که در اين بين محقق از جمعيت مذکور افرادي را که داراي ٢٠سال سابقه خدمت يا بالاتر هستند مورد مطالعه قرار داده است ،به گونه اي که جامعه آماري ٤٥٠نفر اعلام ميشود و نمونه آماري با استفاده از جدول مورگان به تعداد ٢٠٠نفر و به شيوه تصادفي ساده انتخاب گرديد.
(آرگيرسون ،ترجمه دکتر عطاران ، ١٣٨٣) با توجه به سرعت ، گستردگي و عمق تحولات ناشي از فناوري اطلاعات ، شناخت مختصات اين پديده و مديريت آگاهانه و هوشمندانه آن مي تواند يکي از مهمترين راهبردهاي دست اندرکاران آموزش در کشور باشد و فرصتي براي بازسازي نظام آموزش و پرورش و تحول در فرايند يادهي - يادگيري استفاده شود.
ارتقاي چگونگي زندگي دانش آموزان در تجربه هاي يادگيريشان در دوره هاي پاره وقت و آموزش از راه دور نمونه هايي است که استفاده از (IT) را ضروري مينمايد، همچنين استفاده از (IT) به عنوان طرح باعث ميشود که به صورت گروهي براي توليد مواد آموزشي اقدام کنند و اين کار موجب افزايش کيفيت مواد شده به طوري که دانش آموزان رابهتردرگير محتواي رشته مورد نظرمي کند.
علاوه بر آن ساير پژوهش ها در مورد اهميت دوره هاي آموزشي فناوري اطلاعات (IT) نشان مي دهدکه رشد حرفه اي معلمان (خواجه رشيدان ١٣٨٦)،تأثير فناوري اطلاعات بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني(نجفي١٣٨٤)،علل عدم استفاده معلمان از فناوريهاي اطلاعاتي (حسيني ١٣٨٢)، بررسي راه هاي کاربست (IT)توسط دبيران (کريمي١٣٨٥)، مباني برنامه توسعه کاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات درنظام آموزش و پرورش ( شعباني١٣٨٣)،به طورخلاصه همه برکاربرد وتأثير فناوري اطلاعات در محيط مدارس و دانشگاه ها باعث يادگيري بهتر دانش آموزان ميشود.