خلاصة:
در این تحقیق به بررسی اثرات فشار آورهای تحصیلی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران و حومه آن پرداخته شده و سوال های اصلی تحقیق بدین شرح مطرح گردید که آیا فشارآورهای تحصیلی پایین تر از حد متوسط است؟ آیا انگیزش تحصیلی دانشجویان پایین تر از حد متوسط است؟ و آیا فشارآورهای تحصیلی بر انگیزش تحصیلی موثر است؟ با تاکید بر اینکه فشارآورهای تحصیلی به عنوان متغیر مستقل در سه حیطه آموزشی، محتوای دروس و اجرای برنامه های آموزشی و انگیزش تحصیلی به عنوان متغیر وابسته و متغیر جنسیت به عنوان متغیر تعدیل کننده عنوان گردید، ساختار پژوهش طراحی شده و از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه های استان تهران، تعداد 1600 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری طبقه ای از یک دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و علمی -کاربردی انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از مدل های آماری t تک گروهی، رگرسیون، تحلیل واریانس یکطرفه و t دو گروه مستقل به تحلیل داده های تجربی بدست آمده از دو پرسشنامه معتبر فشارآور های تحصیلی و انگیزش تحصیلی که بصورت میدانی جمع آوری شده بود، پرداخته شد. در نهایت مشخص شد با افزایش فشارآورهای تحصیلی، انگیزش تحصیلی کاهش می یابد و رابطه منفی معنی داری بین فشارآورهای آموزشی، محتوای دروس و اجرای برنامه های آموزشی با انگیزش تحصیلی وجود دارد. همچنین، میزان فشارآورهای تحصیلی بیشتر از حد متوسط ولی میزان انگیزش تحصیلی پایین تر از حد متوسط است. از این رو، پیشنهاد می شود که فشارآورهای تحصیلی کاهش یابد تا از این طریق بتوان شاهد افزایش انگیزش تحصیلی بود.
ملخص الجهاز:
بررسي اثرات فشارآورهاي تحصيلي بر انگيزش تحصيلي دانشجويان دانشگاه هاي استان تهران دکتر کامبيز کامکاري * فيروز کيومرثي ** شهره شکرزاده *** در اين تحقيق به بررسي اثرات فشار ورهاي تحصيلي بر انگيزش تحصيلي دانـشجويان دانـشگاه هـاي شـهر تهران و حومه آن پرداخته شده و سوا هاي اصلي تحقيق بدين شرح مطـرح گرديـد کـه آيـا فـشارآورهاي تحـصيل پايين تر از حد متوسط است ؟ آيا انگيزش تحصيلي دانـشجويان پـاي ن تـر از حـد متوسـط اسـت ؟ و آيـا فـشارآورهاي تحصيلي بر انگيزش تحصيلي موثر است ؟با تأکيد بر اينکه فشارآورهاي تحصيلي به عنوان متغير مستقل در سـه حيطـه آموزشي، محتواي دروس و اجراي برنام هاي آ موزشي و انگيزش تحصيلي به عنوان متغير وابسته و متغير جنـسيت بـه عنوان متغير تعديل کننده عنوان گرديد، ساختار پژوهش طراحي شده و از بين جامعۀ آماري دانشجويان دانـشگاه هـاي استان تهران ، تعداد ١٦٠٠نفر به عنوان نمونه با روش نمونـه گيـري طبقـه اي از يـک دانـشگاه دولتـي، آزاد، پيـا نـور و علمي-کاربردي انتخاب شدند.
از ايـن رو، بـا تأکيـد بـر مـدل تلفيقـي فشارآورهاي تحصيلي که توسط وار طراحي شده است و از معتبرترين و شـاخ تـرين مـدل هـاي فشارآورهاي تحصيلي محسوب ميگردد، به بررسي وضـعيت فـشارآورهاي تحـصيلي دانـشجوي دانشگاه هاي استان تهران پرداخته مي شود و به اثرات فشارآورهاي تحـصيلي بـر انگيـزش تحـصيل دانشجويان اشاره نموده و سؤالات اصلي تحقيق را بدين صورت مطرح کرد: ـ آيا فشارآورهاي تحصيلي پايين تر از حد متوسط قرار دارد؟ ـ آيا انگيزش تحصيلي پايين تر از حد متوسط قرار دارد؟ ـ آيا فشارآورهاي تحصيلي بر انگيزش تحصيلي مؤثر است ؟ همچنين سؤالات فرعي تحقيق نيز بدين شرح مطرح ميشوند: ـ آيا تفاوت معنيداري بين فشارآورهاي تحصيلي دانشجويان مذکر و مؤنث وجود دارد؟ ـ آيا تفاوت معنيداري بين انگيزش تحصيلي دانشجويان مذکر و مؤنث وجود دارد؟ شايان ذکر است اجراي تحقيقات مرتبط با شناسايي فشارآورهاي تحصيلي، بـه عنـوان گـامي مـؤثر در ح يطۀ انگيزش تحصيلي اوليه و ثانويه تلقي ميشود که دسـت انـدرکاران معاونـت دانـشجويي ر در توسعه و نگهداري نيروي انساني ياري م دهد.