Abstract:
هدف از این پژوهش ، تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی بود. نمونه آماری شامل ١٦٠ نفر معلم تربیت بدنی بود. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAQ)١ و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ ٢ بود.نتایج نشان داد که میانگین نمره فرهنگ سازمانی ٦٢( از حداکثر نمره ممکن ١٠٠) و میانگین نمرات زیر مجموعه های هماهنگی با تغییر ١٢/٦٣، همسویی اهداف فردی و گروهی ١٣/١٦کار گروهی هماهنگ ١١/٥ مشتری گرایی ٩/٢٨ و قدرت فرهنگ سازمانی ١٢/٨ از حداکثر نمره ٢٠ بود. نمرات فوق نشان می دهد که فرهنگ سازمانی مدیران در سطحی متوسط قرار دارد. میزان خلاقیت معلمان تربیت بدنی نیز با میانگین ١١٨( از حداکثر نمره ممکن ٢٥٠) در حد متوسط و پایین بود. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که همبستگی بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت ٠/٣٧ بود که در سطح (٠٠١=P) معنی دار بود.همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که زیر مجموعه های قدرت فرهنگ سازمانی (٠٠٢٦>=p , ١٣٠٩=t)، هماهنگی با تغییر(٠٠٠٧>p ,٦/٣٤ =t) و همسویی اهداف فردی و گروهی ((٠/٠٠٢ =p ,٣٧-=t، دارای رابطه خطی با متغیر معیار بوده و واجد شرایط پیش بینی خلاقیت هستند.. نتایج ضریب معیاری بتا نشان می دهد که مهمترین عوامل پیش بینی کننده خلاقیت به ترتیب هماهنگی با تغییر ٠/٤١و قدرت فرهنگ سازمانی ٠/٢٦و همسویی اهداف فردی و گروه ٠/١٧٠- هستند. نتایج به دست آمده در این تحقیق ضرورت ارایه راهکارهایی مانند ارائه تسهیلات تحقیقاتی آموزش و پرورش برای مدیران و معلمان و پذیرش هزینه های تحقیقات به عنوان سرمایه گذاری ، برقراری ارتباط مناسب با کارکنان ، سعی در ایجاد محیط کاری که همراه با افزایش حمایت از ایده های خلاق باشد، استفاده از الگوهای متفاوت تعامل با دیگران در مواقع مورد نیاز، برقراری روش های آموزش مهارت های حل خلاقانه مسائل و افزایش هرچه بیشتر جو تفاهم و همکاری متقابل با مدیریت را ایجاب می کند.
The purpose of this study was determining of manager’s
organizational culture relates to creativity of physical education
teachers. Subjects included 160 physical education teachers. We
used organizational culture Assessment Questionnaire (OCAQ) and
Randsepp creativity questionnaire. Results indicated 62(of 100) for
organizational culture ,12/63 for matching personal and group goals
, 11/5 for team work, 9/28 for customer ism , and 12/8 of 20, for
power of organizational culture . The above mentioned scores show
that organizational culture has a medium level among subjects. The
score of creativity among teachers was 118 of 250 which indicates a
low and medium level .There was a significant relationship(r =0.37,
p = 0.01) between organizational culture and creativity. This finding
shows that organizational culture acts as a stimulating factor for
creativity. In addition multivariate regression, showed a linear
relationship between organizational culture, acceptance of change
and matching personal and group goals and index variable, therefore
they can predict creativity. According to finding, organizations can
promote creativity with accepting organizational values, adaptation
to change and matching personal and organizational goals.
Machine summary:
همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که زیر مجموعه های قدرت فرهنگ سازمانی (٠٠٢٦>=p , ١٣٠٩=t)، هماهنگی با تغییر(٠٠٠٧>p ,٦/٣٤ =t) و همسویی اهداف فردی و گروهی ((٠/٠٠٢ =p ,٣٧-=t، دارای رابطه خطی با متغیر معیار بوده و واجد شرایط پیش بینی خلاقیت هستند..
مارتینز در مطالعه خود تحت عنوان «ایجاد فرهنگ سازمانی محرک خلاقیت و نوآوری »به 1 - Andripoulis 2 - Martins 3 - Weihua 4 - Woodman 5 - Sawyer 6 - Griffin 7 - Koberg & Chusmir سال هشتم ، جلد اول ،.
0775 ابزار های اندازه گیری با توجه به اهداف تحقیق بهترین ابزار جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرسش نامه بود تا نگرش ها و عقاید معلمان تربیت بدنی راجع به فرهنگ سازمانی و خلاقیت را بررسی نماید که بدین منظور از سه پرسش نامه به شرح زیر استفاده شد.
وضعیت مربوط به فرهنگ سازمانی موجود نشانگر این مطلب بود که میانگین نمره کل فرهنگ سازمانی در وضعیت متوسط (٦٢/٨٦ از ١٠٠ نمره ممکن ) قرار داشته و از میان زیر مجموعه های فرهنگ سازمانی شامل هماهنگی با تغییر، هم سویی اهداف فردی و گروهی ، کار گروهی هماهنگ ، مشتری گرایی و قدرت فرهنگ سازمان ، شاخص مشتری گرایی دارای پایین تر ین میانگین امتیازات (٩/٣٥) نسبت به دیگر شاخص های فرهنگ سازمانی می باشد که این نتایج با نتایج دارابی (١٣٨٠)، معرفتی (١٣٨٣) و قهرمان تبریزی (١٣٨٤) با جامعه آماری مدیران دانشکده های تربیت بدنی ، لینکالین و کالبر گ(١٩٩٠) در شرکت های آمریکای منتخب ، بحرالعلوم (١٣٧٨) در کارشناسی سازمان تربیت بدنی و دیویس (٢٠٠٣) همخوانی دارد.