Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی روند و نحوه الکترونیکی کردن برنامه های درسی دانشگاه های از راه دور و استخراج راهکارهای عملی برای دانشگاه پیام نور ایران است. با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه های از راه دور به منظور بهبود کیفیت به تدریج برنامه های درسی خود را از شکل مکاتبه ای به الکترونیکی تغییر می-دهند. دانشگاه پیام نور از چند سال پیش اقدام هایی را در جهت الکترونیکی کردن برنامه های درسی خود آغاز کرد که استفاده از تجارب کشورهای همسایه و مشابه از لحاظ فرهنگی، جمعیتی و اجتماعی می تواند، به این دانشگاه در تهیه و ارائه برنامه های اثربخش الکترونیکی کمک کند. سوال اصلی پژوهش این است که دانشگاه های از راه دور برای الکترونیکی کردن برنامه های درسی (شامل تهیه و تولید محتوا، طراحی فعالیت های یادگیری، ارائه آموزش، نقش مدرس و شیوه های ارزشیابی) چه اقدام هایی را انجام می دهند؟ در این پژوهش سه دانشگاه؛ آناتولی ترکیه، علامه اقبال پاکستان و دانشگاه باز مالزی به عنوان نمونه هدفمندانه انتخاب شده است. اطلاعات مربوط به برنامه درسی این دانشگاه ها از طریق جستجو در پایگاه داده های امرالد، ساینس دایرکت، پروکوئیست، سیج و امکانات جستجوی پیشرفته گوگل و جستجوی تخصصی گوگل جمع آوری شد ولی برای غنی تر شدن داده ها با دست اندرکاران برنامه های درسی این دانشگاه ها ارتباط الکترونیکی برقرار گردید. سپس داده های حاصله با استفاده از روش-های تحلیل کیفی مانند مقوله بندی و ساده سازی تحلیل شد. با تحلیل این داده ها می توان از تجارب سه دانشگاه مورد بررسی راهکارهایی را برای الکترونیکی کردن برنامه های درسی دانشگاه پیام نور ایران (از جنبه های تهیه و تولید محتوا، طراحی فعالیت ها، ارائه آموزش، نقش مدرس و شیوه های ارزشیابی) استخراج کرد.
Machine summary:
"روندها و نحوه الکترونیکی کردن برنامه درسی دانشگاههای از راه دور: مورد مطالعه دانشگاه آناتولی ترکیه،دانشگاه علامه اقبال پاکستان و دانشگاه باز مالزی Procedures and methods of e-learning curriculum producing in distance education universities:case study about Anadolu Open University(Turkey) allama iqbal opens university(Pakistan)and Malaysia Open University تاریخ دریافت مقاله:1389/12/1،تاریخ ارزیابی:1390/2/29،تاریخ پذیرش مقاله:1390/5/19 دکتر فرهاد سراجی1 چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی روند و نحوه الکترونیکی کردن برنامههای درسی دانشگاههای از راه دور و استخراج راهکارهای عملی برای دانشگاه پیام نور ایران است.
سوال اصلی پژوهش این است که دانشگاههای از راه دور برای الکترونیکی کردن برنامههای درسی (شامل تهیه و تولید محتوا،طراحی فعالیتهای یادگیری،ارائه آموزش، نقش مدرس و شیوههای ارزشیابی)چه اقدامهایی را انجام میدهند؟در این پژوهش سه دانشگاه؛آناتولی ترکیه،علامه اقبال پاکستان و دانشگاه باز مالزی به عنوان نمونه هدفمندانه انتخاب شده است.
لیکن نبود تعامل و ارتباط وسیع بین دانشجویان،نبود ارتباط بین مدرسان و دانشجویان،پایین بودن کیفیت محتواهای ارائه شده و عدم امکان طراحی فعالیتهای یادگیری متنوع در این مدلهای آموزشی از یک سو و همگانیتر شدن دسترسی به ابزارهای فناوری اطلاعات و اینترنت از سوی دیگر،سیاستگذاران دانشگاههای از راه دور را بر آن داشته است تا با بهرهگیری از امکانات چندرسانهای،اطلاعاتی و ارتباطی محیط الکترونیکی،برخی از نقایص برنامههای قبلی خود را برطرف کنند(اخلاق5،2009).
با توجه به نقش این عوامل پژوهش حاضر به بررسی فرآیند الکترونیکی شدن نظام برنامه درسی سه دانشگاه آناتولی ترکیه،علامه اقبال پاکستان و دانشگاه باز مالزی پرداخته است،تا با شناسایی اقدامها و تصمیمهای عملی آنها پیشنهادهای عملی را برای الکترونیکی کردن نظام آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور ایران ارائه کند."