Abstract:
چهار فعالیت اصلی در کلاس درس را می توان (1) برنامه درسی، (2) یاددهی، (3) یادگیری و (4) ارزشیابی تشخیص داد. در این مقاله نقشه مفهومی به عنوان ابزاری موثر در هرکدام از این چهار حوزه معرفی می شود. پس از معرفی ویژگی ها و مزایای نقشه مفهومی، به کاربردهای نقشه مفهومی پرداخته می شود. ابتدا قابلیت های نقشه مفهومی به عنوان یک ابزار برنامه ریزی درسی بیان می شود. سپس در خصوص مزایای نقشه مفهومی در ارائه شبکه ای و منسجم اطلاعات بحث خواهد شد. در گام سوم در معرفی نقشه مفهومی به-عنوان یک راهبرد یادگیری به بیان چگونگی تاثیرات مثبت آن بر روی سه بازده یادگیری می پردازیم. در گام آخر از قابلیت ها و چگونگی استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک ابزار ارزشیابی صحبت می شود. در این قسمت از مزایایی چون سنجش چارچوب شناختی فراگیر و ارزشیابی توانایی بازسازی اطلاعات صحبت می شود. هم چنین انواع آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی و روش های نمره گذاری آن ها معرفی می شود.
Machine summary:
"معرفی نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد مؤثر در برنامهریزی،یاددهی،یادگیری و ارزشیابی در آموزش عالی Introduction to Concept Maps as Effective Strategy for Curriculum, Instruction,Learning and Evaluation in Higher Education تاریخ دریافت مقاله:1389/5/12،تاریخ ارزیابی:1389/10/29،تاریخ پذیرش مقاله:1390/5/13 دکتر جواد مصرآبادی1 چکیده: چهار فعالیت اصلی در کلاس درس را میتوان(1) برنامه درسی،(2)یاددهی،(3)یادگیری و(4)ارزشیابی تشخیص داد.
برنامهریزی محتوای دوره روانشناسی یادگیری با استفاده از نقشه مفهومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یاددهی یکی از بخشهای اصلی تدریس هر معلمی ارائه اطلاعات و مطالب آموزشی است.
شیوه ارائه شبکهای و به هم مرتبط محتوای آموزشی در نرمافزار Visual Mind (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یادگیری طبق نظر مایر و انیل1(2000)یادگیری فرایند پیچیدهای است که از سه جزء اصلی(1) راهبرد یادگیری،(2)عوامل شناختی و(3)عاطفه تحصیلی تشکیل شده است.
اگر بتوانیم با یک تقسیمبندی سرراست و البته غیر رسمی سه بازده مورد انتظار راز یادگیریهای دانشجویان را به سه طبقه یادداری،درک و حل مسئله تقسیم کنیم،میتوان ادعا کرد که فراگیران در غالب سطوح و مواد آموزشی میتوانند از مزایای نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یادگیری برای بهبود این بازدهها بهرهمند شوند.
همچنین از آنجا که ساخت یک نقشه مفهومی مستلزم سه فعالیت:(1)تشخیص و انتخاب مفاهیم مهم و فرعی،(2)مرتبط ساختن مفاهیم،(3)اطلاعات و یا مثالها به همدیگر،تشخیص ارتباطات اصلی از فرعی و انتخاب کلمات و نمادهای رابط است؛دانشجویان در مطالعه دروسی همچون فیزیک و ریاضی که محتوا بیشتر به صورت مسئله و حل مسئله ارائه میشود میتوانند بهطور مؤثری از نقشه مفهومی برای درک بهتر مسئله و حل آن استفاده نمایند."