Abstract:
یکی از ضرورت های ایجاد هم افزایی در سطح کلان ایجاد روحیه کار جمعی بین بخش های مختلفی است که عهده دار تحقق یک هدف کلان هستند. کار تیمی توانایی انجام کارها با تشریک مساعی است که نیازمند ملزوماتی است. رویکرد برد – برد بر این باور استوار است که طرفین همکاری در یک تیم به اندازه سهمی که در دستیابی به نتایج داشته اند باید از نتایج، منتفع شوند. اگر در یک تیم کاری فقط یک عده نتایج مادی و معنوی را به دست آورند در عمل مانع بزرگی بر سر راه ادامه حیات تیم و موفقیت آن به وجود می آید. در این مقاله سعی شده است با کمک تعدادی از خبرگان مدیریتی با استفاده از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و مدل معادلات ساختاری ابزاری برای سنجش میزان رویکرد برد – برد در یک تیم کاری طراحی شود.
Machine summary:
در این مقاله سعی شده است با کمک تعدادی از خبرگان مدیریتی با استفاده از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و مدل معادلات ساختاری ابزاری بـرای سـنجش میـزان رویکرد برد – برد در یک تیم کاری طراحی شود.
دراین راهبرد که پژوهش های بسیار زیادی صورت گرفته اسـت ، شـیوه هـا و روش هـای گوناگونی ارایه شده که مبتنی بر جذب حداکثر سود برای خود است بر همـین اسـاس رویکـرد راهبرد رقابت ، برد ـ باخت است ، به عبارت دیگر در این راهبرد یک طرف برنده است و منـافع حاصل از کسب و کار را به دست خواهد آورد و طرف دیگر بازنده خواهد بود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) امروزه تیم ها در سازمان ها مورد توجه فراوانی قرار گرفته اند و اهمیت کـارتیمی هـر روز بیشتر میشود؛ چراکه شرکت ها درمحیط کاری جهانی به طور فزاینده ای متکی به سیستم های پروژه ای هستند که اعضای خود را درسراسر دینا پراکنده اند.
شفافیت درتسهیم دانش به معنای باز بودن یک تیم برای شرکای آن است که بـا طراحـی تعاملات بین تیمی میسرمیشود(١٩٩٦,Marquardt).
(O Dell & Grayson, 1999) دانش هایی را می توان انتقال داد که ساختاریافته باشند، مانند مشخصـات محصـول ، و یـا ویژگیهای مشتریان ؛ بنابراین سیستم تعاملات بین تیمی ضرورتا باید به صورت یک پروتکل یا قانون واستاندارد طراحی شود تا بتوان براسـاس آن نسـبت بـه تسـهیم ابزارهـا، نـرم افزارهـا و اطلاعات اقدام کرد.