Abstract:
موضوعات مربوط به مطالعات ژئومورفولوژیکی از منظر ارزیابی در کلان شهر تهران که طی نیم قرن گذشته توسعه یافته ،متعدد است. تحلیل آسیب پذیری ناشی از زمین لغزش ها در دامنه های کوهستانی و بررسی تغییرات حوضه های زهکشی سطحی و آبراهه های آن در تعامل با توسعه شهری، بخشی از این موضوعات می باشد. در این مقاله که بر پایه روش تحلیلی استوار است و ابزار اصلی آن سامانه اطلاعات جغرافیایی در قالب نرم است سعی شده تاثیر وزن سازه های شهری به عنوان عامل موثر در وقوع حرکات لغزشی و ایجاد ناپایداری های سطحی ناحیه 1 منطقه دو شهرداری تهران ،مورد بررسی قرار گیرد .ابتدا 100 نقطه نا پایدار توسط سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS ) ثبت و وزن سازه های ناحیه محاسبه شد. آنگاه با انطباق نقشه نهایی که وزن سازه های شهری ناحیه را در پنج طبقه از بسیار کم تا بسیار زیاد تقسیم بندی کرده و لایه برداشت میدانی ناپایداری های سطحی ، به آن اضافه شد و این محدوده با حریم فعلی شهر مقایسه شد. سپس نتایج حاصل از تحلیل نقاط ناپایدار ثبت شده نشان داد که53 درصد از ناپایداری ها در سازه های سنگین وزن و نوساز و 47 درصد از ناپایداری های ثبت شده در مناطق با وزن سازه ای کم و بسیار کم قرار دارد که همپوشانی نقشه بافت فرسوده محدوده و نقاط ثبت شده نشان داد همه این ناپایداری ها در محدوده بافت فرسوده رخ داده که در نتیجه آن نیز خساراتی به برخی از واحد های مسکونی وارد شده است.
Machine summary:
در این مقاله که بر پایه روش تحلیلی استوار است و ابزار اصلی آن سامانه اطلاعات جغرافیایی در قالب نرم است سعی شده تاثیر وزن سازه های شهری به عنوان عامل موثر در وقوع حرکات لغزشی و ایجاد ناپایداری های سطحی ناحیه ١ منطقه دو شهرداری تهران ،مورد بررسی قرار گیرد .
چنین بررسی هایی به منظور چگونگی بهره برداری صحیح از اراضی گوناگون و منابع طبیعی موجود، اختصاص واحد های ژئومورفولوژیکی به کاربری های مناسب در نتیجه برنامه ریزی های عمرانی ضروری است و هدف اصلی مقاله حاضر ساختار شناسی ژئومورفولوژیکی ناحیه ١ منطقه دو شهرداری شهر تهران است تا در مدیریت جامع توسعه شهری ، قابلیت ها و محدودیت های خاص آن مورد توجه قرار گرفته و بیشترین نتیجه و بهره وری را حاصل نماید.
که مسلما تامل بر انگیز است اما ٤٧ درصد ناپایداری هایی که در مناطق با وزن سازه ای کمتر مشاهده شده بود همگی مربوط به بافت فرسوده و ساختمان های خشتی بود که می توان دلیل آن را بدون در نظر گرفتن سایر فاکتور ها، ساخت غیر اصولی و غیر ایمن دانست و نتیجه گرفت که وزن سازه های شهری می تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در تشدید ناپایداری ، مورد مطالعه و تحقیق بیشتری قرار گیرد.