Abstract:
هدف: جذب و نگهداشت نیروی انسانی متعهد از چالش ها و موضوعات بسیار با اهمیت در سازمان های امروزی است. پژوهش حاضر به بررسی علل ترک کار اختیاری کارکنان جوان، در یک سازمان کوچک خدماتی خصوصی در شهر اصفهان، پرداخته است. علت انتخاب این نمونه، ترک شغل های پی در پی در این سازمان بوده است. روش: مقاله حاضر، پژوهشی موردی و طولی است که با رویکردی کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا بوسیله مشاهده و مصاحبه نیمه ساختار با 11 کارمند جوان و مدیر ارشد که با تمام افراد در ارتباط بوده، انجام گرفته است. یافته ها: به طور کلی چهار علت به عنوان علل زیربنایی ترک شغل، از میان 31 مقوله، استخراج و مشخص گردیده است؛ الف- نارضایتی از مدیریت، ب- عدم تناسب شخص- وظیفه،ج- فرآیندگرایی نامتعارف، د-ماهیت شغل. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، کارآمدی مدیریت با کاهش ابهام و بیان انتظارات، تناسب وظیفه– شخص با توجه به توانمندی های افراد و با توجه ماهیت شغل و توجه بیشتر به وظیفه گرایی از جمله عوامل تاثیرگذاری است که می توان با اصلاح آنها، شرایط جذب و نگهداشت کارکنان در موسسات کوچک اقتصادی را بهبود بخشید.
Machine summary:
علل ترک شغل کارکنان جوان در یک سازمان خدماتی غیردولتی (بررسی موردی) Reasons of Voluntary Turnover among the Young Staff of a Private Service Organization Hesam Bazrafkan Shahid Chamran University Email:siop64@yahoo.
ملاکهای اساسی ارزیابی مصاحبه غیرساختمند از برخی سمتها , نگرش به مدیریت, ملاکهای ارزیابی افراد بر اساس واحد تحلیل سمت شغلی (افراد), ارزیابی از رفتار مدیر, ادراک دشواری وظیفه, ارزیابی تجربه کاری , مهارتهای اجتماعی منشی, رفتار نامناسب، انتظارات نابجا , متوسط/دشوار, متوسط, بالا منشی / بازاریاب, تعلل در اجرای درخواستها, متوسط, متوسط, مناسب بازاریاب, رفتار نامناسب, دشوار, با تجربه, بالا منشی/ بازاریاب, رفتار نامناسب و شکاکیت, متوسط, سابقه بالا, مناسب طراح, نامشخص بودن انتظارات, دشوار, کارآموز, متوسط بازاریاب طراح, تعلل در اجرا درخواستها، ضعف در عملکرد, متوسط, با تجربه, مناسب مدیربازاریابی, تعلل در اجرا درخواستها، ضعف در عملکرد, متوسط, با تجربه, مناسب مسئول فروش , رفتار نامناسب و شکاکیت, دشوار, کارآموز, بالا یافتهها مطابق با جدول شماره 1، که حاصل مصاحبه فردی با افراد مورد نظر در سمتهای مشخص شده میباشد، این یافتهها نشان میدهد که اغلب افراد از مهارتهای برقراری روابط اجتماعی مناسب و بالایی برخوردار هستند، همچنین با توجه به تجربه کاری، گاهاً افراد با تجربه و اغلب کم تجربه و یا با تجربه متوسط حضور دارند، بیشتر افراد نمونه پژوهش دشواری وظایف خود را بالا و متوسط ادراک کرده اند، و بیشترین فراوانی و وجه مشترک دیدگاه افراد عدم رضایت آنان از رفتار بین فردی مدیر، شکاکیتها و نامشخص بودن انتظارات وی بوده است.