Abstract:
از دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﯾﺎدی ﻇﻬﻮر و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﻨﺎوری ﺑﺎﻻ را ﺑﻪ وﺟﻮد ﺑﺮﺧﯽﺧﺼﻠﺖ ﻫﺎ وﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ درﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ دراﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﺠﻮاری ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن،دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ، زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺠﺎری، وﺟﻮد ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﻣﺎﻫﺮ،ﻫﻤﺠﻮاری ﺑﺎ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎی رﻗﯿﺐ و.... ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.ازاﯾﻨﺮو، ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻇﻬﻮر ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﺻﻨﻌﺘﯽ در ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎیﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮاراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦﻋﻮاﻣﻞ ﻣﮑﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﻣﻨﺠﺮﻣﯽ ﺷﻮد. روشﺗﺤﻘﯿﻖ، دراﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. درﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﮐﻪ از روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮیﺗﺤﻘﯿﻖ، و از روش اﺳﻨﺎدی ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﯿﻂ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪهاﺳﺖ. ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی، ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻗﺸﺮﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب واﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎیﺻﻨﻌﺘﯽ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪادﻧﺪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮآن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼنﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ را ﺑﺮای ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎزی ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ، ﺑﻪ رﻏﻢ ﺑﺮﺧﯽﺗﻔﺎوت ﻫﺎ، از ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﻣﻨﺘﻔﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﮑﺘﻪ ﺟﺎﻟﺐ اﯾﻦاﺳﺖ ﮐﻪ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻫﺎواﻧﮕﯿﺰﺷﻬﺎی دوﻟﺘﯽ، ﺣﺪاﻗﻞ اﻫﻤﯿﺖ را ﺑﺮای ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎدر ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺰﯾﺖ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮارﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ.ازاﯾﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ درﺑﺎره اﻧﺪازه ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ و ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪﮐﻪ اﮐﺜﺮﯾﺖ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻧﺪازه، از ﻣﺰﯾﺖ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ درﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯿﺎن ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﺷﺪ.
Machine summary:
" ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در اﯾﺮان، ﺗﻮﺳﻂ اﺳﻔﻨﺪﯾﺎر ﺧﺮاط زﺑﺮدﺳﺖ )زﺑﺮدﺳﺖ، 8731: 35(، اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﻣﮑﺎﻧﯽ، ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ وﺟﻮد زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، دﺳﺘﺮﺳﯽ آﺳﺎن ﺑﻪ ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ و ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮی در ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی دوﻟﺖ ﺑﻮﯾﮋه ﺑﺮای اﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻓﻌﺎل از ﻧﻈﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﻢ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ، اﯾﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻫﻤﺠﻮاری ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﺑﺎزار، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن،ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران ﻓﺮﻋﯽ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﻣـﺎﻫﺮ، ﺧـﺪﻣﺎت ﻓﻨـﯽ و ﺗﺨﺼﺼـﯽ وﺣﻀـﻮر ﺑﻨﮕـﺎه ﻫـﺎی در ﻫﻤﺠﻮاری ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﭘﻮﯾﺎی ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﻗﻄﻌﺎت ﺧﻮدرو در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان ﻣﻬﻢ و ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺑﻮدﻧﺪ.
ﺷﮑﻞ ﺷﻤﺎره 3: ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻼن ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان در ﺑﺨﺶ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﺎﺷﯿﻦ آﻻت ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﺄﺧﺬ: ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻧﮕﺎرﻧﺪه، 601 ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ، ﺷﻤﺎره 41 ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻗﻄﻌﺎت ﺧﻮدرو وﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﻣـﺮﺗﺒﻂ در ﺷﻬﺮ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ اﺟﺎزه دﺳﺘﺮﺳﯽ راﺣﺖ ﺗﺮو روان ﺗﺮ رااراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ، ﺗﻨﻬـﺎ 8 درﺻـﺪ ﺑﻨﮕـﺎه ﻫﺎدراﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻫﺎ واﻧﮕﯿﺰش ﻫـﺎی دوﻟﺘـﯽ و دﺳﺘﺮﺳـﯽ ﺑـﻪ آن را ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﺰﯾـﺖ ﻣﮑـﺎﻧﯽ ﻣﻬـﻢ ﻣﯽ ﺷﻤﺮدﻧﺪ.
ﺟﻮاب ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺌﻮال ﺑﺮاﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات 4 از5 ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﮐﺴﺐ ﺷﺪه از ﻃﺮﯾـﻖ ﻫﻤﺠـﻮاری ﺑـﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﺑﺎزار، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﻣﺎﻫﺮ، وﺟﻮد ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران ﻓﺮﻋﯽ، ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺨﺼﺼﯽ و ﺧـﺪﻣﺎت ﻓﻨﯽ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ در ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﮐـﻼن ﺷـﻬﺮی ﺗﻬـﺮان ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ )ﻧﻤﻮدار ﺷﻤﺎره 5(."