Abstract:
در این پژوهش شرایط تولید و دریافت معنا در«لقاء فی لحظة رحیل ١»، از نسرین ادریس ، نویسندة معاصر لبنانی را بررسی می کنیم . این داستان به دلیل منطق روایی حاکم بر آن، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه - معناشناسی نوین را دارد و شامل دو گفتمان کنشی عکاس و مبارزان است . کنشگر گفتمان عکاس، حمزه، تابع برنامه است و توانش مهارتی او در هنر عکاسی ، موتور اصلی کنش او را به وجود می آورد. البته فرمانده، به عنوان شوشگزار، نقش مهمی در کسب توانش عاطفی حمزه دارد. در گفتمان دوم، مبارزان هم بعد از قرارداد و کسب توانش وارد کنش می شوند. از آنجا که دو گفتمان درهم تنیدهاند، کنش های اصلی همزمان انجام می شود؛ مبارزان عملیات را شکل می دهند و حمزه به ثبت تصویری لحظات می پردازد. به ترتیب مراحل فرایند تحولی و روایی به انجام می رسد. هرچند گفتمان غالب هوشمند است ، فرایند عاطفی گفتمان، نقش مهمی در شکل گیری ساختار معنایی و روایی داستان، به ویژه در گفتمان عکاس دارد. بدین ترتیب هدف مقاله ، مطالعة فرایند معناشناسی داستان و ویژگی های روایی آن است تا سازکارهای تولید معنا و عناصر اصلی شکل گیری معنا را به دست آوریم . همچنین چگونگی تاثیرگذاری فرایند عاطفی بر فرایند معناسازی را بررسی می کنیم .
Machine summary:
این داستان به دلیل منطق روایی حاکم بر آن، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه - معناشناسی نوین را دارد و شامل دو گفتمان کنشی عکاس و مبارزان است .
بدین ترتیب حاصل کار گریماس در معناشناسی روایت ، نظامی است که در فرایند تحلیل متن یا گفتمان، کشف می شود و گاهی از آن با عنوان «الگوی زایشی » یاد کردهاند و آن را با توجه به ویژگی های نشانه - معنایی حاکم بر روایت به سه دستة کلی هوشمند، احساسی و رخدادی تقسیم کردهاند.
بدین ترتیب ، مقاله در پی آن است که با تحلیل نشانه - معناشناسی داستان «لقاء فی لحظة رحیل »، به واکاوی نظامهای گفتمانی حاکم بر آن و نشانه های معنایی بپردازد تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه کنش و شوش در تعامل و چالش با یکدیگر، فرایند ذوایی را به فرایند عاطفی تبدیل می کنند؟ مسئلة اصلی در تحلیل داستان مذکور این است که عوامل کنشی و شوشی ، در راستای تولید معنا، چگونه در هم تنیده شدهاند.
Vladimir ropp آنچه در این مقاله مد نظر بوده، تقسیم بندی شعیری در نشانه - معناشناسی سیال (شعیری، ١٣٨٨: ١٣) براساس نظریة «کنش های روایی گریماس» است .
هنوز کنشی در گفتمان عکاس صورت نگرفته و حمزه وارد مرحلة کنش فرایند روایی و مرحلة «آزمون اصلی » فرایند تحولی نشده است ، اما در همین زنجیره وارد گفتمان دوم داستان می شود که کنش مبارزان است که حمزه در این کنش ، به عنوان کنش یار عمل می کند.
Translation & Interpretation: Hamid-Reza Shairi.