Abstract:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر اشتغال موفقیت آمیز معلمان زن منطقه 15 تهران است. که30 نفر از معلمان زن منطقه 15 که در ارزشیابی سال 88-87 از لحاظ کاری در سطح عملکرد پایینی قرار داشتند انتخاب شدند. معلمانی که در مقطع ابتدایی یا راهنمایی مشغول بهکار و سابقه بین 11 تا 29 سال دارند. پیش آزمون از آنها گرفته شد و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این تحقیق از 4 پرسشنامه شامل: پرسشنامه محقق ساخته سازگاری شغلی، پرسشنامه رضایت شغلی دانت، پرسشنامه عوامل انگیزشی هرزبرگ و پرسشنامه موفقیت شغلی فرح بخش برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل استنباطی، از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس فرضیه اول پژوهش حاکی از آن است که بین گروه کنترل و آزمایش در میانگین اشتغال موفقیت آمیز پس از اجرای مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. یعنی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش اشتغال موفقیت آمیز معلمان زن موثر بوده است. نتایج تحلیل کواریانس فرضیه دوم پژوهش حاکی از تفاوت معنیدار بین دو گروه میباشد. یعنی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش سازگاری معلمان زن موثر بوده است. و فرضیه سوم و چهارم و پنجم مورد تایید است.
This research is about the effectiveness of the counceling with choice theary of Glasser in women techers successfully employment of Tehran 15 area. The samples are 30 women teachers of area 15 that had low performance at 87- 88 evalution. They are put in experiment group and control group after taking pretest.To collect data use 4 inventories: made scholar job adjustment inventory، Dunnet job satisfaction inventory، Herzberg motivation factors inventory، Farahbakhsh job successfully inventory. Experiement group met independent variable at eight sessions after pretest. Post test was taken with the end of sessions. For inferential analysis covariance analysis test was used.Research finding indicate that the counseling with chice theory of Glasser is effective in women teachers successfully employment increase.
Keywords: Glosser choise theory, successfully employment, counseling
Machine summary:
نتايج تحليل کواريانس فرضيه اول پژوهش حـاکي از آن است که بين گروه کنترل و آزمايش در ميانگين اشتغال موفقيـت آميـز پـس از اجراي مشاوره مبتني بر نظريه انتخاب گلاسر تفاوت معني داري به لحاظ آماري وجود دارد.
اين سؤال پيش مي آيد که آيا مشاوره مبتني بر نظريه انتخاب گلاسر بر افزايش اشتغال موفقيت آميز معلمان تأثير دارد يا خير؟ برخي از پژوهش هايي که در اين زمينه صورت گرفته : اميني تهراني (١٣٨٥)، در تحقيقي اثربخشي مشاوره شغلي به شيوه سازگاري شغلي ديويس بر افزايش رضايتِ شغلي کارگران شرکت اتوبوس سازي پيشرو يدک را مورد بررسي قرار داده است و نتيجه گرفته است که فرضيه اصلي در مورد اثربخشي اين روش بر افزايش رضايتِ شغلي کارگران در هر سه مرحله پس آزمون ، پيگيري اول و پيگيري دوم تاييد شد.
روش تحقيق در اين پژوهش از دو گروه آزمايش و گواه استفاده شده است که قبل از اجراي متغير مـستقل از طريق چهار پرسشنامه (پرسشنامه عوامل انگيزشي هرزبرگ ، پرسشنامه رضايت شـغلي دانـت ، پرسشنامه موفقيت شغلي فرح بخش و پرسشنامه محقق ساخته سازگاري شـغلي ) مـورد انـدازه - گيري قرارگرفتند و بعد از آن متغير مستقل (مشاوره مبتني بر نظريه انتخاب گلاسر) براي گـروه آزمايش اجرا شد متغير مستقل در ٨ جلسه (هر هفته ٢ جلسه بـه مـدت ١٠٠دقيقـه ) بـه گـروه آزمايش ارائه شد.