Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تیپهای شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدائی منطقه سه شهر تهران پرداخته شده است. به این منظور از معلمان و مدیران مدارس منطقه سه شهر تهران تعداد 90 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب گردیدند و از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و پرسشنامه خودپژوهی جان هالند استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی بکارگرفته شد و از طریق رگرسیون گام به گام به تبیین فرسودگی شغلی معلمان از طریق تیپ های قراردادی، واقع بین، اجتماعی، هنری، تهوری و جستجوگر پرداخته شده است. نتایج نشان داد که تیپهای شخصیتی هالند با فرسودگی شغلی رابطه معناداری دارند به این صورت که فرسودگی شغلی در تیپ اجتماعی کمتر، در سه تیپ واقع بین، قراردادی و تهوری بیشتر است. همچنین هیچ رابطه ای بین تیپ هنری و فرسودگی شغلی دیده نشد. کاربردی که این تحقیق دارد این است که افرادی را که استعداد و توانایی موفقیت در کار معلمی را دارند با توجه به تیپ شخصیتی آنها تشخیص داده و آنهایی را که دارای تیپهای اجتماعی هستند در اولویت قرار گیرند.
This study investigated the relationship between job attrition and John Holland personality types among teachers of ministry of education in district 2 Tehran. To this end a sample of 90 teachers were selected based on cluster sampling from population، for the instrumentation Maslach job attrition and John Holland self analysis Questionnaires were used. The data were descriptively and inferentially analyzed. To identify the relationship between the teacher''s job attrition amount and personality types such as realistic، sociable، artistic، enterprising، conventional، adventurous step by step regression procedure was employed. The result indicated that there is a significant relationship between John Holland personality types and job attrition amount. In way that the amount of job attrition is low for the sociable personalitytype، but high for the realistic، enterprising and conventional Personality types. The results also indicated that there was no significant relationship between job attrition and artistic personality type. The implication of the study is that it is better to identify people with a gift for teaching and prioritize those who are of the sociable type.
Keywords: personality type, job attrition, teacher
Machine summary:
به منظور تجزيه و تحليل داده - ها، دو شيوه آمار توصيفي و استنباطي بکارگرفته شد و از طريق رگرسيون گام به گام به تبيين فرسودگي شغلي معلمان از طريق تيپ هاي قراردادي ، واقع بين ، اجتماعي ، هنري ، تهوري و جستجوگر پرداخته شده است .
نتايج نشان داد که تيپ هاي شخصيتي هالند با فرسودگي شغلي رابطه معناداري دارند به اين صورت که فرسودگي شغلي در تيپ اجتماعي کمتر، در سه تيپ واقع بين ، قراردادي و تهوري بيشتر است .
شاخص هاي توصيفي (رچوع شود به تصویر صفحه) فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : بين تيپ هاي شخصيتي (قراردادي ، اجتماعي ، واقع بيني ، هنري ، معنوي ، جستجوگر) با خستگي عاطفي رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه دوم : بين تيپ هاي شخصيتي (قراردادي ، اجتماعي ، واقع بين ، هنري ، تهوري و جستجوگر) با عملکرد شخصي رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه سوم : بين تيپ هاي شخصيتي (قراردادي ، واقع بين ، اجتماعي ، هنري ، تهوري و جستجوگر) با مسخ شخصيت رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه سوم : بين تيپ هاي شخصيتي (قراردادي ، واقع بين ، اجتماعي ، هنري ، تهوري و جستجوگر) با مسخ شخصيت رابطه معناداري وجود دارد.
نتايج اين تحقيق نشان داد که بين تيپ هاي شخصيتي هالند و فرسودگي شغلي رابطه معناداري وجود دارد به اين صورت که فرسودگي شغلي در تيپ اجتماعي کمتر و در سه تيپ واقع بين و قراردادي و تهوري بيش تر است .