Abstract:
رقابت امری عادی است ولی در جریان رقابت فرد نباید آرامش و سکون خود را از دست بدهد هدف رقابت باید اساسی و با ارزش باشد و گرنه فرد عادت میکند با همه کس رقابت کند و در مقابل همه کس و همه حال حتی بیماری بخواهد خود را برتر از دیگران نشان دهدامروزه در کشورهای متعدد جهان ساختارهای آموزشی متفاوتی اجرا میشود با این حال ما همواره با این پرسش روبهرو هستیم که چگونه میتوانیم در دانشآموزان انگیزه و رقابت مثبت را بیشتر کنیم.هدف کلی پژوهش حاضر،مقایسه اثربخشی کاربردرقابت فردی وگروهی درپیشرفت تحصیلی در کلاس درس ریاضیات دوره ی راهنمایی است. آزمودنی های پژوهش، 50 نفراز دانش آموز دختر پایه اول مدرسه راهنمایی ال یاسین شهر ایلام در سال تحصیلی 93-92 بودند که در دو کلاس پایه ی اول به تحصیل، اشتغال داشتند. روش تحقیق، از نوع شبه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل بود. روش انجام پژوهش بر اساس روش دوچ به اینصورت بود که دو گروه25 نفره کلاس از یک پایه را در یک درس مشخص به یک گروه کلاسی (براساس همکاری) گفته که نمره ی هر یک از اعضا عبارت از نمره ای خواهد بود که گروه به طور کلی خواهد گرفت و در صورت پیشرفت نمرات کل در هر گروه، گروه مورد و تقویت و حمایت اولیا مدرسه قرار می گیرندو، به گروه کلاسی دیگری (براساس رقابت) گفته شد که نمرهی هر یک ازاعضا متناسب با شایستگی و فعالیتی است که در مقایسه با سایر افراد نشان می دهندو جهت انتخاب افراد برتر، با یکدیگر مقایسه شدند.برای بررسی تفاو تهای دو گروه و مقایسه ی نمرات هر گروه، قبل و بعد از مداخله، ازجفتی استفاده شد. یافته های پژوهش، نشان می دهد که مهارت حل مساله و t گروه های مستقل و t آزمون های آماری پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش، که با تحت رقابت گروهی قرار گرفتند، از گروه ازمایش تحت رقابت فردی بالاتر است زیراکه دررقابت گروهی این حقیقت نمایان می شود که افراد قوی هم، مواضع ضربه پذیر دارند،بنا بر این دلیلی ندارد که دانش آموزان ضعیف و متوسط توانائیهای بالقوه خود را نادیده بگیرند معلمان با ایجاد چنین فضایی به نحوه مطلوب می توانند اعتماد به نفس را در دانش آموزان خود پرورش دهند.
Machine summary:
"مقایسه اثربخشی رقابت فردی و گروهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی (مورد مطالعاتی مدرسه راهنمایی دخترانه آل یاسین شهر ایلام) عزالدین غلامی 1 ، دکتر زهره لطیفی 2 چکیده رقابت امری عادی است ولی در جریان رقابت فرد نباید آرامش و سکون خود را از دست بدهد هدف رقابت باید اساسی و با ارزش باشد و گرنه فرد عادت میکند با همه کس رقابت کند و در مقابل همه کس و همه حال حتی بیماری بخواهد خود را برتر از دیگران نشان دهدامروزه در کشورهای متعدد جهان ساختارهای آموزشی متفاوتی اجرا میشود با این حال ما همواره با این پرسش روبهرو هستیم که چگونه میتوانیم در دانشآموزان انگیزه و رقابت مثبت را بیشتر کنیم.
روش انجام پژوهش بر اساس روش دوچ به اینصورت بود که دو گروه25 نفره کلاس از یک پایه را در یک درس مشخص به یک گروه کلاسی (براساس همکاری) گفته که نمره ی هر یک از اعضا عبارت از نمره ای خواهد بود که گروه به طور کلی خواهد گرفت و در صورت پیشرفت نمرات کل در هر گروه، گروه مورد و تقویت و حمایت اولیا مدرسه قرار می گیرندو، به گروه کلاسی دیگری (براساس رقابت) گفته شد که نمرهی هر یک ازاعضا متناسب با شایستگی و فعالیتی است که در مقایسه با سایر افراد نشان می دهندو جهت انتخاب افراد برتر، با یکدیگر مقایسه شدند."