Abstract:
The present paper studies the requirements of digital storytelling in Iranian children websites. It applied survey method and a checklist including 67 requirements from the literature and observation of children websites. In this study 21 children websites were surveyed. The results showed that the websites are below the average in following requirements. Requirements like using a game for building stories، possibility of directing characters of the stories، possibility of selecting and adding sound effects and visual effects، applying colors and choosing characters were about 26.86 percent of conditions، however not available in studied websites. The most important factors for storytelling that are seen in Iranian children websites were possibility of using pictures and graphics، possibility of searching stories through bibliographic information and choosing pictures. Stories are used as educational contents in children and school libraries. On the other hand the rate of internet usage by children is increasing. So the mentioned libraries need to adapt their tools including stories to the new environment. This study introduces the concept of digital storytelling and recommends it as a tool to grow reading.
Machine summary:
قصه گویی دیجیتالی دروب سایت های کودکان ونوجوانان ایران : الزامات وراهکارها مریم ناخدا (نویسندة مسئول ) استادیار دانشکده علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه تهران mnakhoda@ut.
قصه گویی دیجیتالی ،اینترنت ، کودکان ونوجوانان ، کتابخانه ها تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه های عمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی -پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ٢٠،شمارة ١، پیاپی ٧٦،بهار١٣٩٣ Vol. 20, No. 1, Successive No. 76 Spring 2014 ص ص ١٥١- ١٧١ Pp. 151-171 نمایه شده در ISC,SID و MagIran Indexed in ISC, SID & MagIran مقدمه سنین کودکی و نوجوانی، دوره ای حساس و تأثیرگـذار در شـکل گیـری شخصـیت فـرد اسـت ونقـش عوامـل محیطـی و آموزشـی در ایـن دوره را نمـی تـوان نادیـده گرفـت (احمـدی ، ١٣٨٢).
در همین راستا ایـن پـژوهش بـه بررسـی الزامـات و ویژگـی هـایلازم بـرای قصـه گـویی دیجیتالی دروب سایت های کودکان و نوجوانان ایران می پردازد.
از نقطه نظر رعایت الزامات قصه گـویی دیجیتـالی ،وب سـایت هـای کودکـان و نوجوانـان ایران نسبت به یکدیگر در چه رتبه ای قرار دارند؟ روش پژوهش در این پژوهش ، صفحات اصلی وب سایت های کودکان و نوجوانان ایران مـورد بررسـی قرار گرفتندو در میان تمامی وب سایت ها، ٢١مورد انتخاب شدند.
com ومانندآن نمایش نتایج جست وجو با استفاده ازعکس ، تصاویر گرافیکی ، صدیقی، گیلوری ونوشین 34 به صورت گرافیکی انیمیشن ومانندآن فرد، ١٣٩٠ توضیح چگونگی ایجاد قصه توسط وجودراهنما برای ایجاد 35 خود کودکان ونوجوانان وپاسخ به www.