Abstract:
هدف اصلی تحقیق حاضر " بررسی وضعیت پویانمایی داخلی ایران از دید کارشناسان حوزه موسسات پویانمایی" میباشد. روش این
تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بودهاست. پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار
به دست آمده و تحلیل شدهاست. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان حوزه پویانمایی بوده است، که با توجه به فرمول spss
کوکران در نهایت حجم نمونه برابر با 306 نفر به دست آمدهاست. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده -
است.
چنین نتیجه می گیریم که بیشتر افراد در ساخت پویانمایی از روشهای تولید جدید و به روز علمی استفاده میکنند و در هنگام ساخت
پویانمایی از نیروی کار ماهر و متخصص بهره میگیرند. سود حاصل از ساخت پویانماییها برای آنها اهمیت دارد . بیشتر آن ها در
ساخت پویانماییهای کودکان و نوجوانان موفق بودهاند، زیرا از خواستههای مخاطبان خود آگاهی دارند. بیشتر افراد ترجیح می دهند
که ساختههایشان در تلویزیون ایران پخش شود. ملاک آنها در روایت و شخصیتپردازی برای ساخت پویانمایی اساطیر ایران است .
همچنین نوآوری ملاکی است که برای تولید آثار خود در نظر میگیرند.
از دیدگاه آنها بازار عرضه و تقاضای پویانمایی در ایران بر ساخت پویانمایی نقش دارد و کیفیت مناسب فیلمهای پویانمایی ، اکران
خوب و مناسب پویانمایی ها در سینما می تواند مخاطبان را به سمت این نوع آثار سینمایی جذب کند. ابزارهای جانبی (لباس، وسایل
بازی، جامدادی و...) الهام گرفته از پویانمایی های ساخته شده در ایران، چندان نتوانستهاست پویانماییها را پشتیبانی کند. جشنواره-
هایی که در مورد پویانمایی است، چندان حمایت نمی شوند.
بیشتر افراد اعتقاد دارند که بودن سینماهایی مخصوص پخش پویانمایی میتواند در رشد و تولید پویانمایی داخلی تاثیرگذار باشد و
پویانمایی با رشد کمی و کیفی می تواند وارد صنعت سینما، تلویزیون و سرگرم سازی ما شود . دلیل عدم موفقیت سریال های
پویانمایی ایران در جذب مخاطب، وابسته بودن به مراکز دولتی است و اگر مراکز تولید وابسته به نهاد خصوصی باشد، موفقتر است.
Present the research main purpose is ''examination of domestic dynamism situation of Iran point OF view dynamism
institutions domain experts .manner of this research was survey and was question air measurement tool. descriptive. and
inferential tables obtained and analysised by spss. Software after fulling of questionnaire. statistical universe of questionnaire.
statistical universe of experts the research was dynamism domain that it is obtained considering to cooker an formula in end
of sample size equal to 306 persons. In the research sampling way was simple randomly.
We to conclude that many of individuals an construction of dynamism to use of new production ways and they to exploit
sophisticated labor force .
In constructing of dynamism (COD)
Resulted profited of COD is important foe them. Many of them were successes on constructing of in fants and adolescents of
dynamism because they are a ware of address demand .many of individuals . to prefer broadcast their makes on TV, their
criterions is on narration and personality for constructing of dynamism of Iran may the and also innovation is standard that
they to consider for creating of their works.
Of their point of view dynamism supply and demand market in Iran has role on dynamism and appropriate quality of
dynamism films and good perform of dynamisms on cinema can attract addresses to ward this kind of cinema works.
Lateral tools (cloth play – tools – etc) inspired of made dynamisms in Iran could not many of peoples believes that
existinence of specific cinemas for broadcasting of dynamism can effect on growing of domestic dynamism production and it
can inter on cinema industry and TV with quantities and qualities development and it is reason non – successful of
dynamism serials of Iran in attracting of address depend on governmental centers and if production centers depend on
institution private it is more success.