Abstract:
در این پژوهش، با اتخاذ راهبرد پیمایش، به بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد در تیم و اثربخشی تیمی پرداخته شده است. رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از الگوهای نوین رهبری در سازمان، طی سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران و دست اندرکاران اجرایی قرار گرفته است. از طرفی، سازمان های آموزش عالی در هزاره سوم، برای حفظ و افزایش اعتماد و اثربخشی به چنین سبکی از رهبری نیاز دارند که ابعاد آن طبق مطالعه پترسون شامل: خدمت رسانی، نوع دوستی، محبت اخلاقی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، چشم انداز و توانمندسازی در نظر گرفته شده است. لذا، نمونه مورد مطالعه ی این تحقیق از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه هرات به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و بدین ترتیب داده های گردآوری شده از 170 پرسشنامه توزیع شده میان آنها به کمک روش حداقل مربعات جزئی (PLS) از طریق نرم افزار آماری PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مدل معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی اثربخشی تیمی از طریق رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم است. همچنین، تاثیر معنادار رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم بر اثربخشی تیمی مورد تائید قرار گرفت. از طرفی، تاثیر غیرمستقیم رهبری خدمتگزار بر اثربخشی تیمی از طریق اعتماد در تیم نیز مورد تائید قرار گرفت که نشان دهنده نقش واسط اعتماد بین فردی در اعضای تیم هاست. در واقع، نتایج حاصله نشان-دهنده این است که رهبری خدمتگزار و اعتماد در تیم، اهرم هایی قوی در ارتقا و بهبود اثربخشی تیمی هستند.
This study adopted a survey research strategy to examine the impact of servant leadership and its dimensions on team effectiveness and trust in teams. The servant leadership، a new model of leadership، in recent years has been an area of interest to researchers and administrative staff. Furthermore، institutions of higher education in the third millennium، need to maintain and increase the reliability and effectiveness of their leadership style according to Peterson study that include service، altruism، Agapao love، humility، trustworthiness، empowerment and perspective. In our research، a sample of 170 academics from Faculty members of Herat University were selected through stratified sampling and collected data by questionnaire was analyzed using partial least squares (PLS) and statistical software PLS. The results indicated that; employed structural equation model، provides a powerful theoretical model for predicting team effectiveness through servant leadership and trust in the team. Also، significant impact of servant leadership and trust in the team on team effectiveness was confirmed. On the other hand، the indirect impact of servant leadership on team effectiveness was confirmed through trust in the team that represents the Mediator role of interpersonal trust in the team members. In fact، the results indicate that the servant leadership and trust in the team are leverage strong in order to upgrade and improve the team effectiveness.
Machine summary:
از طرفی ، سازمان های آموزش عالی در هزاره سوم ، برای حفظ و افزایش اعتماد و اثربخشی به چنین سبکی از رهبری نیاز دارند که ابعاد آن طبق مطالعه پترسون شامل : خدمت رسانی ، نوع دوستی ، محبت اخلاقی ، تواضع و فروتنی ، قابلیت اعتماد، چشم انداز و توانمندسازی در نظر گرفته شده است .
Keywords: Servant leadership, Team effectiveness, Trust in the team, Faculty members, Herat university.
در این میان با توجه به اهمیت و کاربرد سبک رهبری خدمتگزار در موسسات آموزش عالی ، مدیرانی می توانند در کار خود موفق باشند که در اداره سازمان های آموزشی به طور عام و دانشگاه ها به طور خاص از این سبک ________________________________________________________________ 1 Servant Leadership استفاده نمایند (١٩٩٨ ,Spears).
در چنین تیم آموزشی ، جدا از جایگاه علمی اساتید، روابط بین آنها از نوع زیردست و بالادست نمی باشد و همانطور که هورسمن (٢٠٠١) بیان می کند مدل رهبری خدمتگزار، اعضای سازمان را به عنوان افرادی که دارای توانایی های کمتری نسبت به مدیر خود هستند توصیف نمی کند بلکه ، به کارکنان نیز ارزش هایی همانند مدیران سازمان ها می دهد.
لذا، با توجه به ضرورت مباحث مطرح شده ی فوق ، هدف این مطالعه ، بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار و ابعاد آن ، اعتماد و اثربخشی تیمی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه و تاثیر آنها بر یکدیگر می باشد که به طور خاص در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه هرات افغانستان صورت گرفت .