Abstract:
در این نوشتار ابزاری ساده و منعطف معرفی میشود که میزان بلوغ سازمان در همراستایی استراتژیک میان IT و کسبوکار را اندازهگیری میکند. این ابزار که بر اساس مدل بلوغ همراستایی استراتژی (SAMM) لوفتمن طراحی شده است، در شرکتهای برید، کاسپین و سپهر برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور 36 پرسشنامه در میان مدیران فناوری اطلاعات توزیع شد و درنهایت برای بهدستآوردن سطح دقیق بلوغ سازمانی، از گروه کانونی بهره برده شد، برای انجام این کار نشستی با حضور 13 نفر از مدیران ارشد این سه سازمان برگزار شد و درجهی بلوغ همراستایی آنها تعیین شد. نتایج نشان داد که این شرکتها از نظر بعد مشارکت و ارتباطات وضعیت مناسبی دارند؛ ولی از لحاظ نحوهی ادارهی امور، وضعیت چندان مناسب نیست. همچنین سطح بلوغ شرکتهای، برید، کاسپین و سپهر، بهترتیب برابر سطح سوم، دوم و دوم ارزیابی شد.
Machine summary:
در اين پژوهش با استفاده از ابعاد مدل لوفتمن (٢٠٠٥ ,Luftman &Sledgianowski ) که شـامل شـش بعـد بلوغ ارتباطات ، شاخص شايستگي سازماني ، مديريت ، مشارکت ، منابع انساني و فناوري اسـت ، بـه بررسي درجه بلوغ و آمادگي همراستايي استراتژيک شرکت هاي بريد سامانه ي نوين ، سيستم هاي کاربردي کاسپين و سپهر انديشه ي جوان پرداخته شده است .
خلاصه اي از مطالعات گذشته در زمينه ي اندازه گيري همراستايي (به تصوير صفحه مراجعه شود) مدل بلوغ همراستايي استراتژيک لوفتمن مدل بلوغ همراستايي استراتژيکي که لوفتمن ارائه کرد، موارد مورد ارزيابي خود را در شش معيـار زير طبقه بندي مي کند: • بلوغ ارتباطات : براي اطمينان از اين کـه تسـهيم دانـش در سـازمان صـورت مـي گيـرد و واحدهاي IT و کسب وکار از نيازها و ويژگي هاي يکديگر درک متقابلي دارند؛ • بلوغ شاخص شايستگي سازماني : براي مشخص کردن ارتباط ارزش IT با کسب وکار؛ • بلوغ مديريت : براي اطمينان از اينکه افراد مناسبي در کسب وکار و IT به مرور اولويت هـا و تخصيص منابع فناوري اطلاعات مشغول باشند؛ • بلوغ مشارکت : براي منعکس کردن سطح اعتماد ايجاد شده ميان همکاران IT و کسب وکار در تسهيم ريسک ها و پاداش ها؛ • بلوغ فناوري (معماري و حيطه ): براي مشخص کردن سطح انعطاف پذيري و شفافيتي که IT براي کسب وکار به ارمغان مي آورد.