Abstract:
استفاده از عناصر جادویی بارزترین ویژگـی داسـتانهـای فـانتزی اسـت . در داسـتانهـای خیال و وهم و قصه های پریان، از جـادو بـرای خیـالی نمـودن و مـاوراء طبیعـی جلـوه دادن حوادث استفاده می شود. مجموعة هزار و یک شب یک اثر جدی است کـه بـیش از نیمـی از داستانهای آن در ردیف قصه های پریان قرار می گیرد و برای مخاطبان بزرگـسال تنظـیم شـده اسـت . مجموعـة داسـتانهـای هـری پـاتر یـک اثـر فـانتزی غربـی اسـت کـه جـادو و جادوگری هستة اصلی همة ماجراهای آن را تشکیل مـی دهـد و از آثـار مربـوط بـه ادبیـات نوجوان است . به طور کی ، دیدگاه نویسندگان هزارویـک شـب کلـی گراسـت و جـادوی سنتی به کار رفته در آن، همان عناصر معمول جادویی نظیر عصا، آینـه ، خـاتم و .. را شـامل می شود. اما نویسندة هری پاتر دیدگاهی جزیی نگر دارد و برای هماهنگی با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییراتی اساسی در عناصر جادویی داستانهـایش ایجـاد نمـوده اسـت . بـا ایـن حال، وجود اشتراکات میان این دو اثر شرقی و غربی قابل تامل است و احتمال تاثیرپـذیری جی کی رولینگ از داستان های هزارویک شب را افـزایش مـی دهـد. هـدف از ایـن مقالـه نشان دادن وجوه اشتراک دو اثر و بررسی میزان تـاثیر پـذیری نویـسندة هـری پـاتر از هـزار یک شـب اسـت . مقایـسه میـان ایـن دو مجموعـه در چگـونگی اسـتفاده ازعناصـر جـاد، بـا رویکردی برگرفته از روش فرانسوی در ادبیات تطبیقی انجام گرفته است .
Machine summary:
"وجــود هماننــدی هــای موجــود میــان پــارهای ازهمــین نیمــة فــانتزی هزارویــک شــب بــا مجمــو عــه داســتان هــای هــری پــاتر، هرچنــد کــه در دو دورة زمــانی و دو محــدودة جغرافیــایی کــاملا متفــاوت پدیــد آمــده انــد، جالــب توجــه اســت وایــن ســؤال را بــه ذهــن مــی آوردکــه :آیــا ایــن امکــان وجــود دارد کــه ایــن هماننــدی هــا اتفــاقی نبــوده و داســتان هــای هــری پاترمتــأثر از هزارویکــشب باشد؟پاســخ بــه ایــن ســؤال از اهمیــت بــالایی برخــوردار است ؛ چـرا کـه اگـر چنـین باشـد، آنگـاه نویـسندهای کـه بـا نوشـتن داسـتان هـای هـری پـاتر بـه چنان شهرت جهـانی مـی رسـد، در حقیقـت وامـدار یـک اثـر شـرقی اسـت کـه سـال هـا پـیش از آن تدوین شده است .
اما در داسـتانهـای هـری پـاتر عناصـر جـادویی ای کـه بـرای حمـل و نقـل و پـرواز اسـتفاده مـی - شوند، عبارتند از: جــاروی پرنــده ( رولینــگ ، هــری پــاتر و ســنگ جــادو: ٨٥ )، اتومبیــل پرنــده (هــری پــاتر و حفــرة اســرار: ٣٢ و ٣٠٩ )، موتــور پرنــده (رولینــگ ، هــری پــاتر و ســنگ جــادو: ١٠٥ )، اســب - هــای بالــدار یــا همــان تــسترال هــا ( tostral ) کــه ســری بــه شــکل اژدهــا دارنــد و گوشــت - خوارنـد (رولینـگ ، هـری پـاتر و یادگـاران مـرگ، ج : ٦٠ )، اسـب هـای بالـدار درشـت هیکـل پــالمینو ( رولینــگ ، هــری پــاتر و جــام آتــش ، ج ١: ٢٨١ )،هیپوگریــف هــا: حیوانــاتی کــه نیمــی از بدنـشان انـسان و نیمـی اسـب اسـت (هـری پـاتر و زنـدانی آزکابـان:١٤٢ )، رمـز تارهـا: اشـیایی هـستند کــه بــا لمـس کــردن آن مــی تــوان از مکـانی بــه مکــان دیگـری رفــت ( رولینــگ ، هــری پاتر و جام آتش ، ج١: ٨٦)."