Abstract:
امروزه فرار دختران از خانه و مسائل و مشکلات همراه آن از جملة مهمترین مسائل اجتماعی است که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند. آمارها عموما از بحرانیشدن این مسئله، بهویژه در ایران، حکایت دارد. این مقاله، که برگرفته از طرحی پژوهشی است، به بررسی وضعیت خانوادگی دختران فراری، بهمثابۀ گروهی آسیبپذیر در جامعه، میپردازد. روش تحقیق در این بررسی توصیفی ـ تبیینی است و در گردآوری اطلاعات از شیوههایی چون مراجعه به اسناد و مدارک، پرسشنامه، و همچنین مصاحبه در زندان اوین و مراکز بهزیستی استفاده شده است. هدف از این بررسی آن است که، با تکیه بر نظریههای موجود جامعهشناسی، به بررسی شرایط خانوادگی و عوامل تأثیرگذار در وقوع فرار و به تبع آن ایجاد بزهکاری در میان دختران نوجوان و جوان شهر تهران بپردازد.
Machine summary:
با توجه به اهمیت نقشی که زنان در توسعة اجتماعی و اقتصادی جوامع ایفا می کننـد، و با عنایت به نقش مادر در تربیت نسل آینده ، کم توجهی به بررسی پدیدة فرار دختران از منـزل نه فقط خود فرد، بلکه خانواده و جامعه را نیز در معرض عوارض وخیمی قرار مـی دهـد کـه نتیجة نهایی آن تشدید عقب ماندگی کشور است .
همچنین در این تحقیق آمده است کـه ٨٠ درصـد از دختران فراری بررسی شده در مطالعه ، پیش از ترک خانه ، مدرسه را ترک گفته و ٣٧ درصد آنان نیز سابقة مردودی در دوران تحصیل داشته اند (حقیقت دوست ، ١٣٨٣: ٢٦٣).
توزیع وضعیت اشتغال پاسخ گویان برحسب میزان تحصیلات و اشتغالشان وضعیت اشتغالپاسخ گو شاغل بکار خانه دار جع میزان تحصیلاتپاسخ گو ی م بی سواد 37/5 16/7 29/2 30/7 ابتدایی 25 41/6 30/8 30/1 متوسطه و دیپلم 31/2 37/5 40 35/9 فوق دیپلم و بالاتر 6/3 4/2 0 3/3 جمع 100 100 100 100 Lambda = 0/102227 Kendall's taw c = 0/333 بررسی وضع فعالیت دختران در جامعة هدف نشان مـی دهـد کـه بـیش از نیمـی (٥٨/٢ درصد) از آن ها از نظر اقتصادی غیرفعال اند و اکثریت آنانی هم که خود را شاغل معرفی کرده اند دارای شغل ثابتی نیستند و طی دوران اشتغال ، بیش از ٣ بار، شغل خـود را تغییر داده اند.