Abstract:
خرید ناگهانی، نیمه پنهان رفتار مصرف کننده است که فروشندگان ماهر می توانند با استفاده از محرک های مختلف به آن دست یافته و میزان فروش خود را بالا ببرند. برای موفقیت بیشتر باید تمامی عوامل موثر بر رفتار خرید ناگهانیرا شناسایی و بررسی نمود.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و پیمایشی است.روش جمع آوری اطلاعات از نوع میدانی و ابزار آن پرسشنامه 40 سوالی است، که پس از تعیین اعتبار روایی (صوری) و پایایی (86/0) در بین نمونه آماری توزیع شد.با توجه به نتایج بدست آمده مشخص شد هر چهار عامل اصلی موثر بر رفتار خرید ناگهانی یعنی عوامل فردی، موقعیتی، مربوط به محصول و روانشناختی با رفتار خرید ناگهانی رابطه معناداری دارند و در بین ابعاد مربوط به عوامل اصلی، همه آنها به جز سن، لذت از خرید، ترفیعات بازاریابی، طراحی محصول و عزت نفس با رفتار خرید ناگهانی رابطه معنی داری داشتند و فرضیات فرعی مربوط به آنها تایید شدند.
Impulse buying is the half hidden behavior of consumerwhich the sellers can attain through different stimulants to increase their own selling .To have higher success ، all the factors influencing this behavior must be identified. The present study is an applied one in goal and survey-descriptive in nature.The tools used to collect the data with a 40-item questionnaire.The validity and reliability(86%) of the questionnaire were determined and it was distributed among the sample research.Regarding the results ،it was specified the all four main factors influencingthe impulse buying،i.e individual،situational ،product-related، and psychological factors، have significant relationship with impulse buyingbehavior.Among the dimensions related to main factors،all aspects have significant relationship with impulse buying behavior except age،joy of shopping،marketing promotions، product design and self-esteem، which were confirmed.
Machine summary:
"جدول ١٠: نتایج تحلیل فرضیه های تحقیق شاخص ها فرضیه ها متغیرهای مورد بررسی sig ضرایب مسیر آماره t نتایج فرضیه اول عوامل فردی خرید ناگهانی --- 0/46 6/21 تایید فرضیه فرعی 1 درآمد- خرید ناگهانی 0/023 --- --- تایید (معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی 2 سن - خرید ناگهانی 0/125 --- --- عدم تایید فرضیه فرعی 3 سطح تحصیلات- خرید ناگهانی 0/000 --- --- تایید (معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی 4 جنسیت - خرید ناگهانی 0/009 --- --- تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی 5 لذت از خرید- خرید ناگهانی --- -0/08 -0/26 عدم تایید فرضیه فرعی 6 تمایل به خرید- خرید ناگهانی --- -0/38 7/21 تایید (معنی دار و مثبت ) فرضیه دوم عوامل موقعیتی خرید ناگهانی --- 0/73 8/22 تایید فرضیه فرعی 1 جستجو در فروشگاه- خرید ناگهانی --- 34/02 293/40 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی٢ پول در دسترس- خرید ناگهانی --- -12/00 139/10 تایید(معنی دار و منفی ) فرضیه فرعی٣ زمان در دسترس- خرید ناگهانی --- -47/21 231/00 تایید(معنی دار و منفی ) فرضیه فرعی٤ جذابیت محیط - خرید ناگهانی --- -33/81 352/10 تایید(معنی دار و منفی ) فرضیه فرعی٥ راهنمایی فروشنده- خرید ناگهانی --- 6/21 23/23 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی٦ تنهایی خرید کردن- خرید ناگهانی --- 39/28 200/10 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه سوم عوامل محصول خرید ناگهانی --- 0/39 5/11 تایید فرضیه فرعی 1 ترفیعات بازاریابی- خرید ناگهانی --- -0/26 0-/41 عدم تایید فرضیه فرعی 2 قیمت محصول- خرید ناگهانی --- 0/53 3/09 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی ٣ تکرار خرید(نوع محصول) - خرید ناگهانی --- 0/83 8/07 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی 4 طراحی محصول(بسته بندی )- خرید ناگهانی --- 0/08 0/06 عدم تایید فرضیه چهارم عوامل روانشناختی خرید ناگهانی --- 0/61 7/22 تایید فرضیه فرعی١ هیجان پذیری- خرید ناگهانی --- 0/72 7/46 تایید(معنی دار و مثبت ) فرضیه فرعی 2 عزت نفس - خرید ناگهانی --- -0/09 -2/03 عدم تایید نتیجه گیری با توجه به نتایج بدست آمده از شکل های ١و٢و اینکه ضریب مسیر عوامل فردی برابر ٠/٤٦ شده که از ٠/٣ بزرگتر می باشد و همچنین مقدار t برای این عوامل ٦/٢١ می باشد، نشان دهنده معنی دار بودن رابطه بین عوامل فردی و رفتار خرید ناگهانی است ، لذا فرضیه اول اصلی پژوهش تایید می شود."