Abstract:
قـو یـال بـه عنـوان یکـی از مهـم تـرین و بنیـادیتـرین ارکـان یـک اثـر هنـری ، آفریننـدة انـواع صــور بلاغــی چــون تــشبیه ، اســتعاره، مجــاز، تــشخیص ، کنایــه و ... اســت و مــی کوشــد تــا بــا ایجــاد نوعی از ساختارشکنی در معنا و واژگان، توجه مخاطبان بیشتری را با خود همراه سازد. وجــود صــور خیــال منحــصر بــه شــعر کلاســیک نیــست ؛ بلکــه اقبــال شــعر معاصــر و خلاقیــت هــای شــاعران امــروز در آفــرینش عناصــر ابتکــاری، شــکوفایی و توســعة انــواع صــور بلاغـی را در پـی داشـته اسـت . سـیاب و امـین پـور از شـاعرانی هـستند کـه شـاهد نـوآوریهـای آنــان در ایــن عرصــه هــستیم و حتــی در اشــعاری بــا درونمایــه هــای سیاســی و اجتمــاعی نیــز مـی تـوان بـه جایگـاه ارزشـمند ایـن عناصـر در اشـعار آنهـا پـی بـرد؛ بـه گونـه ای کـه در دو اثـر برگزیــده از نقــش بــی بــدیل ایــن عوامــل در پدیــد آمــدن ســبکی بــدیع در ادبیــات مقاومــت نمــی تــوان اغمــاض کــرد. هــدف ایــن پــژوهش ادبــی کــه بــه روش تطبیقــی - و البتــه بــر اســاس مکتــب آمریکــایی و بــا رویکــرد اصــالت تــشابه و هماننــدی - انجــام گرفتــه ، بررســی اهمیــت صــور خیــال در دو نمونــه ( «پنجــره» و «فــی یــوم فلــسطین » ) از اشــعار شــاعر ایرانــی قیــصر امین پور و شاعر عراقی ، بدر شاکر السیاب است .
Machine summary:
هــدف ایــن پــژوهش ادبــی کــه بــه روش تطبیقــی - و البتــه بــر اســاس مکتــب آمریکــایی و بــا رویکــرد اصــالت تــشابه و هماننــدی - انجــام گرفتــه ، بررســی اهمیــت صــور خیــال در دو نمونــه ( «پنجــره» و «فــی یــوم فلــسطین » ) از اشــعار شــاعر ایرانــی قیــصر امین پور و شاعر عراقی ، بدر شاکر السیاب است .
بحــران جامعــة فلــسطین در ادبیــات همــة اقــوام و ملــل آزادیخـــواه بازتـــاب وســـیعی داشـــته اســـت و اهمیـــت انجـــام ایـــن پـــژوهش تثبیـــت قــدرتنمــایی زبــان شــعر دو شــاعر معاصــر عــرب زبــان، بــدر شــاکر الــسیاب و فارســی زبـان، قیـصر امـین پـور اسـت کـه بـا بهـرهمنـدی از صـور خیـال، هـم تـداعی گـر لحظـاتی تلخ و شـیرین از تـاریخ حماسـه و غـرور ملتـی بـی پنـاه شـده و هـم مخاطبـان اشعارشـان را بـه تماشــای رزمگــاهی نــابرابر مــی برنــد و ایــن منتهــای رســالتی اســت کــه شــعر حــوزهی مقاومت بر دوش دارد.
در شــعر امــین پــور نیــز بــا مجــاز علیــت رو بــه رو هــستیم ، وقتــی شــاعر ایــن گونــه از ارادة یک ملت مبارز سخن می گوید: اصرار، پشت پنجره گفتگو بس است دستی برآوریم به تغییر پنجره (امین پور، ١٣٨٨: ١٤٨) در ایــن بیــت منظــور از دســت نیرویــی بــرای گــشودن پنجــره اســت ؛ پــس ، دســت علت است و معلول آن قدرت و توانایی است .
هـر چنـد کـه شـعر امـین پـور از وجـود رنـگ خـالی اسـت ؛ امـا در شــعر بــدر شــاکر الــسیاب بــا دو رنــگ قرمــز و ســیاه رو بــه رو مــی شــویم کــه دربیــت آغـازین شـعرش بـه انقـلاب ملـت فلـسطین رنـگ سـرخ مـی بخـشد و در سـومین بیـت از ترکیـب اضـافی «سـود القیـود» اسـتفاده مـی کنـد کـه ازجنایـات رژیـم صهیونیـستی اعـلام انزجار می کند.