Abstract:
در پژوهش حاضر با استفاده از «انگاره ی چند وجهی راش» به بررسی خطاهای مدرسان زبان فارسی در حین ارزیابی نوشته های فارسی آموزان غیرایرانی پرداخته شده است. به همین منظور، در زمستان 1393، دو مصحح/مدرس از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به ارزیابی 56 متن نوشته شده توسط 28 دانشجوی پسر و دختر غیرفارسی زبان غیرایرانی در سطح پیشرفته پرداختند. به این دانشجویان که از ملیت های مختلف بوده و در مرکز آموزش زبان فارسی، در دوره های تکمیلی علوم انسانی و فنی- مهندسی مشغول به تحصیل بودند، دو موضوع نگارش ارائه شد و از آنها خواسته شد که یک متن درباره ی آن دو موضوع بنویسند. سپس مصححان به ارزیابی نوشته ها پرداخته و با یک مقیاس رتبه ای (از یک تا پنج) به نوشته های دانشجویان نمره دادند. داده های گردآوری شده در این پژوهش با استفاده از نرم افزار «فاستس» تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که مصححان از پنج معیار ارزیابی مورد بحث، نسبت به «انسجام معنایی» سوگیری بیشتری نشان داده اند و علاوه بر این، نسبت به هر دو موضوع نگارش نیز سوگیری داشته اند. نتایج، حاکی از تفاوت های معنی دار بین سوگیری های این دو مصحح می باشد. از نتایج این تحقیق می توان در آموزش مصححان در زمینه ی ارزیابی متن های نوشته شده توسط زبان آموزان استفاده کرد تا میزان سوگیری در ارزیابی و امتیاز دهی به نوشته های آنان را کاهش داد.
The present study examined the errors of Persian native speakers in rating the essays of Persian language learners in the framework of a many-facet Rasch measurement model. To do so، Persian native speakers were requested to rate 56 writings of 28 male and female Persian language learners in advanced level. The applicants، studying in Humanities and Engineering fields، were learning Persian as a second language in Persian Language Center at Imam Khomeini International University in winter 2014. The raters rated the learners’ writings using a researcher-made based on 5-point analytic rating scale. The collected data were analyzed using Facets software. The results of Facets analyses indicated that raters showed more bias toward both topics in writings. The results also، revealed that raters were more biased toward coherence. Findings represented significant differences in raters’ bias towards learners’ writings. The findings would shed light on raters training to reduce the errors they may commit.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان دهنده ي تفاوت هاي معنيداري بين سه نوع سوگيري است و اين که مصححان ، الگوي منحصربه فردي را در حين ارزيابي از خود نشان ميدهند؛ برخي از آنها به مقوله ي دستور نمره ي کمتري ميدهند و برخي ديگر به همين مقوله نمره ي بيشتري ميدهند؛ برخي از مصححان در مقايسه با ساير محصصان نسبت به دايره واژگاني و شيوايي کلام سخت گيرتر هستند.
بعدها اين انگاره از توانايي فراگير، درجه ي سختي سؤال ، و سخت گيري و آسان گيري مصحح نيز فراتر رفت و هر عاملي را که ميتوانست نمره ي فراگير را به نوعي کم و زياد کند مورد بررسي قرار داد و به همين خاطر است که از آن به عنوان «انگاره ي چندوجهي راش » ياد ميشود.
logits اين پژوهش ، براي بررسي سوگيري بين مصححان و موضوعات نگارش ، و مصححان و معيارهاي ارزيابي، از دو مدل در اين نرم افزار به شرح زير استفاده شده است : مدل اول ، (R٥,?B,?,?,B,?Model=) است که در آن ، علامت سؤال (؟)، نشانگر متغير مستقل در اين نرم افزار، B نشانگر سوگيري، R نشانگر مقياس ارزيابي ميباشد، و عدد ٥ نشانگر نمرات ١ تا ٥ در مقياس ميباشد.
ستون ششم تعداد نمراتي را نشان ميدهد که فاستس پيش بيني کرده است که بايد به فارسيآموزان براي پنج معيار ارزيابي در ارتباط با موضوع نگارش مورد نظر اين پژوهش داده شود.
Examining Rater Errors in the Assessment of Written Composition with A Many-Faceted Rasch model.
A Many-Facet Rasch Measurement of Differential Rater Severity/Leniency in Three Types of Assessment.