Abstract:
هدف اصلی شرکت ها به حداکثر رساندن ثروت سهامداران است. امروزه سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و مدیران در جستجوی شاخصی به موقع و قابل اتکا برای اندازه گیری ثروت سهامداران هستند. یکی از عوامل موثر بر این امر نحوه عملکرد شرکت ها است. ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی به منظور اطمینان از تخصیص بهینه منابع محدود امری مهم و حیاتی به شمار می آید و در صورتی که از معیار های مناسب برای اندازه گیری عملکرد و ارزش سهام شرکت استفاده نشود، ارزش شرکت به سمت ارزش واقعی آن سوق پیدا نمی کند و تخصیص سرمایه به درستی صورت نمی گیرد. بدین منظور در این پژوهش به مقایسه قدرت توضیح دهندگی ارزش بازار شرکت 2 معیار ارزیابی عملکرد(ارزش افزوده اقتصادی و سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات) در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. به منظور بررسی واکنش بازار به این 2 معیار، 51 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق مدل های رگرسیونی و آماره Z ونگ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که ارزش افزوده اقتصادی و سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات اغلب توان تبیین و قدرت توضیح دهندگی یکسان ارزش بازار شرکت را دارند. نتایج گویای اینست که در صنعت خودرو، محصولات دارویی و محصولات شیمیایی سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات در مقایسه با ارزش افزوده اقتصادی توان تبیین و توضیح دهندگی بیشتر ارزش بازار شرکت را دارد.
The main goal of the firms is shareholder wealth maximization. Investors, creditors and managers attempt timely and reliable index to measure the wealth of shareholders. Performance measurement is an effective factor on shareholder wealth maximization. Firm's Performance measurement to ensure efficient allocation of limited resources is vital And if appropriate measure of performance and shareholder value is not used the firm did not move into real value and allocating capital is not done correctly In this study, explanatory power by 2 performance measurement (Economic Value Added (EVA), Net Operating Profits After Taxes (NOPAT)) on the company’s listed in the Tehran Stock Exchange (TSE (has been studied. In order to do the studies, 51 listed Tehran Stock Exchange. Companies during the 1999-2010 were chosen. For testing hypothesis, the simple liner regression & Voung Z-test are used.
Results indicate that EVA has equal explanatory power with NOPAT for Market Value. The results of research show that in Automotive, Medicinal and Petrochemical industries; NOPAT has more explanatory power on the Company's Market Value than EVA.
Machine summary:
بدين منظور در اين پژوهش به مقايسه قدرت توضيح دهندگي ارزش بازار شرکت ٢ معيار ارزيابي عملکرد(ارزش افزوده اقتصادي و سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات) در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است .
نتايج گوياي اينست که در صنعت خودرو، محصولات دارويي و محصولات شيميايي سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات در مقايسه با ارزش افزوده اقتصادي توان تبيين و توضيح دهندگي بيشتر ارزش بازار شرکت را دارد.
٢-٣- فرضيه هاي پژوهش اين پژوهش يک فرضيه دارد که عبارت است از: ارزش افزوده اقتصادي توان تبيين بيشتر ارزش بازار شرکت را در مقايسه با سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات دارد.
به منظور اجراي آماره ونگ در اين پژوهش مدل اول به عنوان تبيين رابطه ارزش افزوده اقتصادي با ارزش بازار شرکت و مدل دوم رابطه سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات و ارزش بازار شرکت در نظر گرفته شده است (مطابق با مدلهاي رگرسيوني بيان شده ).
نتايج آزمون فرضيه اول در صنعت خودرو، محصولات دارويي و محصولات شيميايي رد گرديد؛ به عبارتي در اين صنايع سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات در مقايسه با ارزش افزوده اقتصادي توان تبيين و توضيح دهندگي بيشتر ارزش بازار شرکت را دارد؛ اين نتايج با يافته هاي باسيدور(١٩٩٧)، کرامر و فشنر(٢٠٠١)، کيم (٢٠٠٩) مطابقت دارد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که سود خالص عملياتي پس از کسر ماليات، از قدرت تبيين کنندگي يکسان در رابطه با ارزش بازار شرکت ، نسبت به ارزش افزوده اقتصادي برخوردار است .