Abstract:
رسالتها، اهداف و وظایف درس علوماجتماعی و کتابها و متون آموزشی آن چیست؟ نسبت کتابهای درسی جامعهشناسی با جامعة امروز ایران چگونه است؟ این کتابها دانشآموزان را بهعنوان شهروندان آینده، تا چه اندازه با حقوق، مسئولیتها و مهارتهای ضروری زندگی و مهارت تفکر انتقادی و قدرت حل مسئله آشنا میکنند؟دانش و توانایی معلمان و دبیران علوماجتماعی برای تدریس این کتابها به چه میزان است؟ و تا چه اندازه قادرند به شکلی فعال به تدریس این مباحث بپردازند؟ و بالاخره اینکه با توجه به منزلت و جایگاه علومانسانی و اجتماعی در ایران، دانشآموزان با چه انگیزهها و دلایلی به این رشته میآیند؟این مجموعه سوالات را در نشستی صمیمانه با سه تن از دبیران علوماجتماعی استان آذربایجان شرقی در میان گذاشتهایم:(سعیده رحمانپور، کارشناس ارشد جامعهشناسی و سرگروه علوماجتماعی استان(رسول چاکری، کارشناس ارشد جامعهشناسی (فاطمه شفاهی، کارشناس ارشد مطالعات زنانآنچه در ادامه از نظرتان میگذرد، حاصل مباحث این نشست است. با هم میخوانیم
Machine summary:
"محمود اردوخانی اشاره رسالتها، اهداف و وظایف درس علوماجتماعی و کتابها و متون آموزشی آن چیست؟ نسبت کتابهای درسی جامعهشناسی با جامعة امروز ایران چگونه است؟ این کتابها دانشآموزان را بهعنوان شهروندان آینده، تا چه اندازه با حقوق، مسئولیتها و مهارتهای ضروری زندگی و مهارت تفکر انتقادی و قدرت حل مسئله آشنا میکنند؟دانش و توانایی معلمان و دبیران علوماجتماعی برای تدریس این کتابها به چه میزان است؟ و تا چه اندازه قادرند به شکلی فعال به تدریس این مباحث بپردازند؟ و بالاخره اینکه با توجه به منزلت و جایگاه علومانسانی و اجتماعی در ایران، دانشآموزان با چه انگیزهها و دلایلی به این رشته میآیند؟این مجموعه سؤالات را در نشستی صمیمانه با سه تن از دبیران علوماجتماعی استان آذربایجان شرقی در میان گذاشتهایم:(سعیده رحمانپور، کارشناس ارشد جامعهشناسی و سرگروه علوماجتماعی استان(رسول چاکری، کارشناس ارشد جامعهشناسی (فاطمه شفاهی، کارشناس ارشد مطالعات زنانآنچه در ادامه از نظرتان میگذرد، حاصل مباحث این نشست است.
(آیا میتوانید توضیح دهید منظور شما از مشکل بودن این درس برای بچههای شهرستانی چیست؟ ( شفاهی: در مناطق حاشیهای کشور و شهرستانها، معلم باید یک بار متن کتاب را به فارسی روان برگرداند و آن متن را دانشآموز بخواند و همین متن تدریس شود.
(با توجه به محتوا و موضوعات کتابهای جامعهشناسی، آیا دانشآموزان برای رسیدن به قدرت تمییز و تشخیص، تفکر انتقادی، تحقیق و حل مسئله آماده میشوند؟ ( شفاهی: ما باید از طریق کتابها به دانشآموزان یاد بدهیم که با مسائل اجتماعی چگونه برخورد کنند و چگونه رفتاری را در زندگی داشته باشند."