Abstract:
برای حرکت به سمت پیشرفت و تعالی بایـد بـه دانـش فـردا مجهـز شـد. الگوهـای تعـالی سـازمانی ابزارهایی قوی و چارچوبی برای سنجش و اندازه گیری میزان کارایی نظام ها و فرایندهاست . در ایـن مقالـه سعی بر آن است که ، با معرفی الگوهای تعالی سازمانی و مروری بر ادبیات مرتبط با آن هـا، عوامـل کلیـدی موفقیت در اجرای این الگوها شناسایی و اولویت بندی شـود و بـدین طریـق بـه نیـروی پلـیس در تحقـق اهداف و رسالت هایش یاری رسانده شود. در این تحقیق ، نویسندگان با استفاده از پژوهش های میدانی و با استفاده از داده های ثانویه (اطلاعـات کتابخانـه ای از جملـه مطالعـه و بررسـی کتـب ، نشـریات و مقـالات داخلی و خارجی و جست وجو در پایگاه های اطـلاع رسـانی) اطلاعـات را جمـع آوری و تحقیقـی توصـیفی عرضه کرده اند. نتایج حاصل از این تحقیقات در جدولی گردآوری شده و نهایتـا، بـرای اولویـت بنـدی ایـن عوامل ، جدول حاصل به صورت پرسش نامه برای نظرسنجی در اختیار افسران پلیس قرار داده شده است . سپس با استفاده از محاسبه ضریب تغییرات (CV) عوامل تحلیل و اولویت بندی شده است . آنچـه حاصـل شد این است که ، برای اجرای موفق الگوهای تعالی سازمانی، توجه بـه نـه حـوزة اصـلی مهـم اسـت ، کـه عبارت است از: مدیریت ، کارکنان ، تـامین کننـدگان ، مشـتریان ، راهبـرد، فراینـد، سـاختار، فرهنـگ و فنـاوری سازمان . هر یک از این ابعاد نیز زیرعوامل خاص خود را دارد.
Machine summary:
0/0985 1 109Q مدیریت منابع مالی و فیزیکی برای تضمین موفقیت پایدار (کردشـولی و سـقاپور، (1390 0/1592 9 110Q مــدیریت شــرکا و تــأمین کننــدگان ، در جهــت دســت یــابی بــه منــافع مشــترک و پایدار;(٢٠٠٨ ,Kodali &Sharma ;٢٠١٣ EFQM Excellence Model, Version) 0/2755 14 111Q تعریف ، پایش ، بازنگری و بهبود سامانۀ جامع مدیریت و عملکرد سازمان (EFQM Excellence Model, Version 2013) 0/2026 12 112Q تقویت فرهنگ تعالی با همراهی کارکنان سازمان (اکلند، ترجمۀ الوندی، ١٣٨٦) 0/1477 6 113Q الگوی ارزشی و اخلاقی بودن مدیریت (EFQM Excellence Model, Version 2013) 0/1445 4 114Q نقش کارکنان و مدیران در طراحی و اجرای تحول سازمانی (کردشولی و سقاپور، (1390 0/1744 11 115Q اطمینان از چابکی و انعطاف پذیری سازمان و حصول اطمینان از پایداری سـازمان از طریق مدیریت تغییر(٢٠١٣ EFQM Excellence Model, Version) 0/2034 13 کارکنان سازمان هایی که به سمت تعالی گام برمیدارند باید نیروی انسانی خود را نیـز بـه تعـالی برسانند و در سطوح فـردی و سـازمانی بـین عملکردهـا و اهـداف یکپـارچگی ایجـاد کننـد (کردشولی و سقاپور، ١٣٩٠).
½•ZZ»‡ Ê·Z e •{ Ê¿Z» •ÇZ•‡Z²¼À‹Åµ€§Á ||m 9] 8 فرهنگ سازمانی CV اولویت بندی 801Q فرهنگ بهبود (٢٠٠١ ,Kanji) 0/1364 3 802Q فرهنگ نوآورانه (٢٠١١ ,Alsughayir &Zairi ) 0/113 1 803Q فرهنگ تعالی (اکلند، ترجمۀ الوندی، ١٣٨٦) 0/121 2 804Q نقش افراد و کارکنان در ترویج فرهنگ تعالی (کردشولی و سقاپور، ١٣٩٠؛ (EFQM Excellence Model, Version 2013 0/1373 4 / / فناوری سازمان های تعالیخواه از فناوری به مثابه عاملی توانمندساز برای فرایندها و فعالیت هـای سازمان استفاده می کنند.