Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی حساب انجام گرفت. طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای پژوهش شامل 50 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی با ناتوانی ریاضی بودند که با روش نمونهگیری هدفدار از بین دانشآموزان مرکز شهرستان خوی انتخاب شدند. آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل انتساب شدند. از آزمونهای تشخیصی ناتوانی یادگیری ریاضی(کی مت)، حل مسئله ریاضی و هوش ریون کودکان برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد دانشآموزان دارای ناتوانی حساب گروه آموزشی خودنظارتی در مقایسه با گروه کنترل نمرات بالاتری را در پسآزمون حل مسئله کلامی ریاضی و محاسبات عددی کسب کردند.
Machine summary:
"اثر آموزش خودنظارتی توجه برعملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان پسر ابتدایی دچار ناتوانی ریاضی فاطمه سیدی 1 رحیم بدری 2 چکیده: واژگان کلیدی: دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران دانشیار دانشگاه تبریز مقدمه: یکی از انواع مهم اختلالات یادگیری، ناتوانی ریاضی است.
با توجه به موارد فوق از آنجا که بخش قابل توجهی از مشکلات دانشآموزان دچار ناتوانی ریاضی مربوط به اکتساب و کاربرد راهبردهای فراشناختی و خودتنظیمی بوده، از طرف دیگر عدم انجام تحقیقات کافی در زمینه نقش آموزش خودنظارتی توجه در دانشآموزان دچارناتوانی ریاضی و بالاخره ضرورت کاربردی استفاده از این روش در جهت رفع مشکلات این گروه از دانشآموزان، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودنظارتی توجه به عنوان یکی از فنون و مهارتهای فراشناختی بر ناتوانی یادگیری ریاضی میپردازد و مسئله اساسی پژوهش عبارت از این بود که: آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان پسر ابتدایی دچار ناتوانی ریاضی تا چه حدی مؤثر است؟ روش پژوهش با توجه به اهداف و فرضیههای تدوین شده؛ پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمه آزمایشی با گروه کنترل میباشد که در آن گروههای آزمایشی و کنترل، در دو نوبت، (پیشآزمون و پسآزمون) مورد مقایسه قرارگرفتند.
The effect of teaching the cognitive and metacognitive strategies (self instruction procedure) on verbal math problem solving performance of primary school students with verbal problem solving difficulties, Procedia Social and Behavioral Sciences.
Cognitive strategy instruction and mathematical problem solving performance of students with learning disabilities,.
The effects of tape-recorded self instruction cues on the mathematics performance of student with learning disabilities."