Abstract:
اضطراب در کلاس زبان خارجی یکی از متغیرهایی است که تأثیر بسزایی در یادگیری زبان دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزة آموزش زبان بوده است. در این پژوهش، رابطة انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب در کلاس زبان فرانسة دانشجویان و رابطة این متغیرها با سن و جنس آنها را بررسی میکنیم. برای این کار، پرسشنامههای انگیزة پیشرفت هرمنس، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در کلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر را به 87 دانشجوی زبان ارائه کردیم. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. یافتههای پژوهش نشاندهندة وجود رابطة معکوس معنیدار بین اضطراب در کلاس زبان خارجی با انگیزة پیشرفت (p= -0/001) و اضطراب در کلاس زبان خارجی و هوش هیجانی (p= - 0/007) است. درپایان، با تحلیل نتایج مطالعه میتوانیم بگوییم که سطح هوش هیجانی بالاتر با کاهش میزان اضطراب در کلاس زبان و انگیزة پیشرفت بیشتر با کاهش سطح اضطراب کلاس زبان همراه است.
Machine summary:
"سؤالات اصلی ما در این پژوهش عبارتاند از: - آیا انگیزة پیشرفت با اضطراب در کلاس زبان خارجی رابطة معنی داری دارد؟ - آیا هوش هیجانی با اضطراب در کلاس زبان خارجی رابطة معنی داری دارد؟ برای پاسخ به سؤالات بالا، به شیوة نمونه گیری دردسترس، ٨٧ دانشجوی زبان و ادبیات فرانسه در مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد را انتخاب کردیم تا به پرسش نامه های انگیزة پیشرفت هرمنس ، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در کلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر پاسخ دهند.
ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش ، از پنج پرسش نامة اطلاعات جمعیت شناختی ، انگیزة پیشرفت هرمنس ، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب کلاس زبان خارجی هورویتز و اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر استفاده کردیم که درادامه شرح می دهیم .
یافته های پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها، نخست میانگین و انحراف استاندارد هریک از سه متغیر پژوهش ، یعنی انگیزة پیشرفت ، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی (فرانسه ) را برآورد کردیم که نتایج آن را در جدول ١ آوردهایم .
٥. یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش برای بررسی رابطة بین انگیزة پیشرفت ، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی (فرانسه )، از ضریب همبستگی سادة پیرسون استفاده کردیم .
همچنین ، با توجه به اینکه هوش هیجانی بالا در مهار و کاهش اضطراب نقش مؤثر دارد و می تواند در پیشگیری از عوارض منفی و مخرب فردی و اجتماعی ناشی از استرس و اضطراب تأثیر بسزایی داشته باشد، درپایان به مسئولان تعلیم و تربیت پیشنهاد می کنیم که با ایجاد کارگاههایی درزمینة هوش هیجانی و تقویت انگیزة پیشرفت ، زمینة لازم را برای موفقیت آنها در یادگیری زبان خارجی فراهم کنند."