Abstract:
بازاریابی، دانشی است که بسط مفهومی و کابردی آن در حیطه تجارت و بازرگانی،محدود نشده است. فنون این دانش در حوزههایی مانند بازاریابی سیاسی و نیز در رویکرد اداره امور عمومی با عنوان مدیریت دولتی نوین، استفاده میشود. یکی از نحلههای نسبتا نوظهور در این دانش، بازاریابی اجتماعی است که هدف از آن -بر خلاف هدف بازاریابی تجاری که سودآوری است- حل مسائل و مشکلات اجتماعی به منظور ایجاد رفاه اجتماعی است. موضوعاتی نظیر سلامت و بهداشت، مبارزه با مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، کمک به نیازمندان و بیماران و ... از جمله موضوعاتی است که در حیطه بازاریابی اجتماعی مطرح شده است. یکی از مسائلی که تحمل آن در جامعه اسلامی، بسیار دشوار است، وجود فقر است. یکی از راهکارهای دینی برای درمان فقر، بازتوزیع درآمدی است که شکلی از آن، انفاقهای مستحبی است. تلاش نوشتار حاضر، مراجعه به قرآن کریم برای احصای نحوه تبلیغ قرآن کریم از حیث انواع جاذبههای تبلیغاتی درباره انفاق است. برای این کار از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با اعتبارسنجی یافتهها بر مبنای عرضه آنها به تفاسیر معتبر، استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که سه نوع جاذبه منطقی، احساسی و ترس که در متون متعارف نیز به آنها پرداخته شده است در موضوع انفاق در آیات قرآن دیده میشود. هم چنین از آیات قرآن کریم، جاذبه چهارمی با عنوان جاذبه اطمینانبخش نیز به دست آمد که در بازاریابی اجتماعی انفاق میتواند اثربخش باشد.
Machine summary:
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که سه نوع جاذبه منطقی، احساسی و ترس که در متون متعارف نیز به آنها پرداخته شده است در موضوع انفاق در آیات قرآن دیده میشود.
مسئله پژوهش حاضر این است که حاکمیت و یا حتی خود مردم ، چگونه باید برای ادای وظیفه یادشده یعنی در تشویق افراد جامعه به بازتوزیع درآمدی، عمل کند؟ از آنجا که ماهیت صدقه استحبابی، اختیاری و ارادی است میتوان از بعد نرم و فرهنگی به آن نگاه کرد و در قالب بازاریابی اجتماعی بدان پرداخت .
روش تحقیق حاضر، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم است که مراحل آن را به 2 طور خلاصه میتوان در هشت گام زیر بیان نمود: ١- تحدید و مشخص نمودن موضوع تحقیق ٢- مشخص نمودن کلیدواژه های مناسب برای احصای اولیه آیات ٣- احصای آیات از ریشه مد نظر و تعیین سیاق آنها ٤- قرائت مکرر آیات احصاشده و یادداشت نکات تدبری و سؤالات پیش آمده درباره آیه ٥- مطالعه آیات در رکوعاتشان و تصحیح یا اضافه نمودن نکات ٦- شکل گیری مدل اولیه ٧- مراجعه به تفاسیر معتبر و عرضه نکات برای اصلاح یا اضافه نمودن نکات جدید و یافتن پاسخ سؤالات ٨- طراحی مدل نهایی از منظر قرآن کریم بر اساس این ، در پژوهش حاضر تلاش شده است که نخست ، آیاتی که کلماتی از ریشه نفق در آنها به کار رفته است احصا شود.