Abstract:
مطالعۀ حاضر با هدف آزمون الگوی اثرات میانجیگرباورهای خودکارآمـدی تحـصیلی در رابطـۀ تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان انجام شد. در مطالعۀ همبستگی حاضر، ٣١٩ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان کردستان (١٣٨ پسرو ١٨١ دختر)، به پرسـشنامۀ باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ؛ زاژاکووا، لینچ و اسپنـشاد، ٢٠٠٥) و پرسـشنامۀ تنیـدگی تحصیلی (ASQ؛ زاژاکووا و همکاران ، ٢٠٠٥) پاسخ دادند. در این مطالعه ، بر اساس منطـق پیـشنهادی بارون و کنی (١٩٨٦)، به منظور آزمون اثر میانجیگر باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطۀ تنیـدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، از رویکرد مبتنی بر تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که رابطۀ بین تنیدگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ، منفی و معنادار و رابطۀ بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ، مثبـت و معنـادار بـود. نتـایج تحلیـل رگرسیون نشان داد که باورهای خودکارآمدی تحصیلی، رابطۀ تنیدگی تحصیلی ادراک شده و پیـشرفت تحصیلی دانشجویان را به طور نسبی میانجیگری کرد. همچنین ، نتایج تحلیل رگرسیون نـشان داد کـه در الگوی میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحـصیلی، در مجمـوع ، متغیرهـای پـیش بـین ، ٣٤ درصـد از واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نـشان مـیدهـد کـه بخشی از تمایز اندازه های پیشرفت تحصیلی دانشجویان در مواجهه با تنـشگرهای تحـصیلی ، از طریـق تفاوت در میزان باورهای خودکارآمدی تحصیلی آن ها قابل تبیین است .
This study examined the mediating effect of academic self efficacy beliefs on the relationship between academic stress and academic achievement among university students. On a sample consisting of 319 students (138 male 181 female) were administrated the Academic Self Efficacy Beliefs Questionnaire (ASEBQ، Zajacova، Lynch & Espenshade، 2005) and the Academic Stress Questionnaire (ASQ، Zajacova et al. 2005). A hierarchical multiple regression models were used to assess the mediating effect of academic self efficacy beliefs on the relationship between academic stress and academic achievement. The results of correlation matrix showed significant negative relationship between academic stress with academic self efficacy and academic achievement and significant positive relationship between academic self efficacy and academic achievement. The Results of hierarchical multiple regression models indicated that the relationship between academic stress and academic achievement by academic self efficacy beliefs is mediated. All of the regression weights in the model were statistically significant، and models'' predictors accounted for 34% of the variance in academic achievement. The findings emphasize the need to recognize the mediating role of academic self efficacy beliefs in examining relationship between academic stress and academic achievement.
Machine summary:
به بیان دیگر، پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال است که آیا باورهای خودکارآمدی تحصیلی ، رابطۀ بین تجارب تحصیلی تنیدگی زا و الگوی تجارب پیشرفت دانشجویان را میانجیگری 3 میکند؟ Xiao Baker mediating تنیدگی فراگیر 1 ـ به مثابۀ یک حالت برانگیختگی روان شناختی مستمرـ نتیجۀ فزونی یافتن مطالبات موقعیتی بر تواناییهای انطباقی افراد است (زاژاکووا و همکاران ، ٢٠٠٥).
بنابراین ، همسو با شواهد تجربی مختلف دربارة نقش محوری سازه generalized stressors Chow Gore باورهای خودکارآمدی تحصیلی، در بافت مطالعاتی تجارب تحصیلی تنیدگی زا، پژوهش حاضـر در صدد پاسخ به این سؤال است که آیا تمایز در میزان برخورداری از باورهـای خودکارآمـدی تحصیلی، در تبیین سطوح متمایز تأثیر باورهای خودکارآمـدی تحـصیلی بـر الگـوی تجـارب پیشرفت یادگیرندگان ، اثرگذار است (سیفرت 1 ، ٢٠٠٤).
در پـژوهش حاضر، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که همـسو بـا یافتـه هـای مطالعـات یاچـا و همکـاران (٢٠٠٩)، آکین (٢٠٠٨)، کاراتزیـاس و همکـاران (٢٠٠٢) و شـکری و همکـارن (١٣٨٦)، بـین تنیدگی تحصیلی ادراک شده با باورهای خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ، رابطۀ منفی و معنادار و همسو با یافته های آکوملاف و همکاران (٢٠١٣)، نیهاس و همکاران (٢٠١٢)، بایرس ـ وینستون و فؤاد (٢٠٠٨)، گـوری (٢٠٠٦) و سـیفرت (٢٠٠٤) بـین باورهـای خودکارآمـدی تحصیلی و الگوی پیشرفت تحصیلی دانشجویان ، رابطۀ مثبت و معناداروجـود دارد.