Abstract:
هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانه ای آموزش حساب آمـوزو تـأثیر آن بـر پیـشرفت تحـصیلی عملیات جمع و ضرب است .این مطالعۀ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنتـرل انجام گرفت . نمونۀ پژوهش شامل ٣٠ دانش آموز دختر پایۀ سوم ابتدایی ناتوان در یادگیری ریاضی شـهر اراک است که از طریق نمونه گیری تمام شمار انتخاب و در دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (15=n) به صورت تصادفی جایگزین شدند. به مدت ١٢ جلسه گروه آزمایش با چندرسانه ای حساب آموز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند.ابزار جمع آوری داده ها برای متغیر پیشرفت تحصیلی (جمع ، ضرب ) آزمون ایران کی مت بود. نتایج تحلیـل کوواریـانس نـشان داد کـه اسـتفاده از چندرسـانه ای آموزشـی حساب آموز در مقایسه با روش آموزش متداول در پیشرفت تحصیلی جمع دانش آموزان دختر با نـاتوانی یادگیری ریاضیمؤثر بوده است ؛ اما در پیشرفت تحصیلی ضرب تفاوت معناداری بین دو گروه مـشاهده نشده است . با توجه به یافته های به دست آمده از این پژوهش میتـوان نتیجـه گرفـت کـه چندرسـانه ای حساب آموز در بهبود ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است .
The present study`s objective is the educational multimedia production of NVand its effect on Plus and Multiply operation of Female Students with Dyscalculia. This semi-experimental study has been performed by pretest-posttest scheme with control group. The sample includes 30 (Learning Disability) female students of Dyscalculia of third grade in Arak، which have been selected through total accounting sampling and were randomly replaced in two test groups (n=15) and control group (n=15). The data collection tool for academic achievement(plus and multiply operation area) was the Iran Key Met test. The results of covariance analysis showed that using the Educational Multimedia of Hesabamooz، comparing to traditional training in academic achievementof the plus operation of students with Dyscalculia، was efficient، but there was not any significant difference in academic achievementofthemultiply operation between the two groups. Regarding the result of this study we conclude that Hesabamooz multimedia is effective in improving of the Dyscalculia.
Machine summary:
اهداف جزئی تحقیق بررسی تأثیر چندرسانه ای آموزشی حساب آمـوز در جمـع و ضـرب دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی است .
بنابراین پـژوهش حاضـر در صـدد آزمـون فرضیه های زیر است : ١- چندرسانه ای آموزشی حساب آموز، در پیشرفت تحصیلی جمع دانش آمـوزان دختـر بـا ناتوانی یادگیری ریاضی تأثیر دارد.
Interactive Multimedia Learning Object Akhondi ٢- چندرسانه ای آموزشی حساب آموز، در پیشرفت تحصیلی ضرب دانش آموزان دختـر بـا ناتوانی یادگیری ریاضی تأثیر دارد.
یافته های پژوهش فرضیه اول پژوهش : چندرسـانه ای آموزشـی حـساب آمـوز در پیـشرفت تحـصیلی جمـع دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی تأثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف تولید چندرسانه ای آموزشی حساب آموز و اثربخـشی آن در پیـشرفت تحصیلی جمع و ضرب دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایـۀ سـوم ابتـدایی شـهر اراک اجرا گردید.
این یافته ها با نتایج پژوهش هـای سـی او و وو (٢٠١٠)، لیـاو (٢٠٠٧)، خان (٢٠١٠)، سادات ابطحی (٢٠١٢)، آخوندی (٢٠١١)، یاوری، یاریاری و رستگارپور (١٣٨٥) و صفاریان ، فلاح و میرحسینی (١٣٨٩) که در ارتباط با تأثیر چندرسانه ای آموزشی در مقایسه با آموزش متداول دردانش آموزان ناتوان در یادگیری بوده است ، همسومیباشد.
در این پژوهش و پژوهش هـای مـشابه چندرسانه ای تولید شده با استفاده از بـازی هـای آموزشـی، محیطـی دلپـذیر و فعـال را بـرای دانش آموزان ناتوان در یادگیری فراهم کرده است ، تا آنها با علاقـۀ بیـشتری بـه یـادگیری درس ریاضی بپردازند.