Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناخت نحوة رابطه میان متغیرهای فراشناخت ، اهـداف پیـشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلـم تهـران بـود. نمونـۀ پژوهش حاضر شامل ٣٠٠ نفر (٢١٤ دختر و ٨٦ پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران بودند که با روش نمونه گیـری تـصادفی سـاده انتخـاب شـدند. جهـت گـردآوری اطلاعـات از پرسشنامه های اهداف پیشرفت وندوال (١٩٩٧)، پرسشنامۀ فراشناختی الشوت -موهر، وان دالن - کاپتجینز و میجر (٢٠٠٤) و پرسشنامۀ یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (١٩٩٠) استفاده شد. بـر اسـاس نتایج به دست آمده ، جهت گیری یادگیری با متغیر فراشناخت و راهبرد عمقی، جهت گیری اجتنابی با متغیر فراشناخت ، جهت گیری گرایشی با راهبرد عمقی و متغیر فراشناخت با راهبردهای فراشـناختی، سـطحی ، مدیریت منابع و پیشرفت تحصیلی ، رابطۀ مستقیم داشت . همچنین ، جهت گیری های یادگیری و اجتنابی بـا راهبردهای فراشناختی، سطحی، مدیریت منابع و پیشرفت تحصیلی رابطۀ غیرمستقیم داشت . بر این اساس ، تمرکز بر اهداف پیشرفت ، درگیر شدن در فعالیـت هـای فراشـناختی و اسـتفاده از راهبردهـای مطالعـه ، پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهد.
The purpose of present study was to investigate the relationship between Metacognition achievement goals، study strategies and academic achievement among B.A. student of Tarbiat Moallem University of Tehran. The sample for this study was 300 student (214 female and 86 male)، that were selected from the B.A student of Tarbiat Moallem University of Tehran. With the random clustering sampling. The instrument for data gathering include: scale of Achievement goals questionnaire (vande wall،1997)، the Awareness of Independent Learning Inventory(AILI) (Elshout-Moher، Joost Meijer and Van Daalen-Kopteijns، 2004) and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) (Pintrich and De Groot،1990).path analysis was used for the analysis and interpretation of the data. The result indicates that learning goal has direct influence on metacognition and deep strategy. Avoidance goal has direct influence on metacognition. Approach goal has direct influence on deep strategy. Metacognition has direct influence on metacognition، surface، resource management strategies and academic achievement. Also، mastery and avoidance goal have indirect influence on metacognition، surface، resource management strategies and academic achievement. Focus on achievement goals، engagement in metacognitive and learning strategy use، and increase academic achievement on student.
Machine summary:
جهت گیری هدف شامل : جهت گیری یادگیری 4 (تمایل به سوی رشد و پیشرفت )، جهت گیری گرایشی 5 ( تمایل برای نشان دادن شایستگی ها) و جهت گیری اجتنابی 6 academic achievement achievement goals Mattern Learning goal Approach goal Avoidance goal (عدم تمایل افراد برای ابراز کمبودهای شایستگی خود و دور شدن از آن ها) میشود (ایمز ١٩٩٢، 1 ،دوک ولگت ١٩٩٨، 2 ، نقل از مالمبرگ ، ٢٠٠٨).
با توجه به این که یادگیرندگانی که از نظر فراشناختی در سطح بالایی هستند، نسبت به آنچه که میخوانند، توجه میکنند و همچنین اطلاعات حاضـر را بـا اطلاعـات قبلـی خـود ارتبـاط میدهند و توانایی بسط آن را دارند و از سوی دیگر از راهبردهای مناسـبی چـون نکتـه بـرداری استفاده میکنند و در فرایند مطالعه و یادگیری خود برنامه ریزی و نظارت دارند و به طور کلی از نحوة خواندن خود آگاهی دارند؛ در نتیجه میتوانند راهبردهای مناسب با متون مـورد مطالعـه را انتخاب کنند.
مطالعۀ ویرگت و یورت (٢٠٠٨)، نشان داد که دانش آموزانی کـه سـعی مـی کننـد در یـک تکلیف مهارت را به دست آورند و یادگیری برایشان مهم تر از کسب نمره است ، در فعالیت هـای فراشناختی بیشتر درگیر میشوند و از استدلال های خود در برابـر نیازهـای یـک تکلیـف آگـاه هستند؛ علاوه بر این آن ها میدانند که چگونه خود را تنظیم کنند و برای به دسـت آوردن نتـایج بهتر چگونه به فعالیت بپردازند.