Abstract:
هدف : پژوهش حاضر با هدف اساسی شناخت تاثیر فعالیت های کتابخانه های کانون پرورش فکـری
کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان انجام پذیرفت .
روش : جامعه پژوهش کلیه ٦٤٨٤ نفر دانش آموز پایه پـنجم ابتـدایی شـهر همـدان بودنـد. بـر اسـاس جدول کرجسی و مورگان تعداد ٣٦٦ نفر به طور تصادفی به عنوان نمونـه انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامه هـا پاسخ دادند. از این تعداد ٦٥ نفر به طور تصادفی از اعضای کودک پایه پـنجم کتابخانـه هـای کـانون و ٣٠١ نفر از دانش آموزان غیرعضو پایـه پـنجم مـدارس انتخـاب شـدند. روش پـژوهش علـی - مقایسـه ای و ابـزار گردآوری اطلاعات ، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب بود که توانایی آزمودنیها را در ویژگی های سیالیت ، ابتکـار، بسـط و انعطـاف پـذیری سـنجید. از دیـدگاه صـاحب نظـران متخصـص آزمـون بـا ضـریب همبستگی ٠.٥٢ دارای اعتبار می باشد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: میزان اثرهای مشاهده شده در متغیرهای انعطاف پذیری، ابتکار، سیالیت ، بسط و در مجمـوع در خلاقیت بزرگ بودو کتابخانه های کانون در حد زیاد بر بهبود خلاقیت و مولفه های آن در دانش آموزان تاثیر داشتند. کتابخانه های کانون بر خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر به یک اندازه تـاثیر داشـتند و از نظـر خلاقیت و مولفه های آن تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت . کتابخانه های کانون بیشترین تاثیر را بـر ابتکار و کمترین تاثیر را بر سیالیت دانش آموزان داشتند.
اصالت .ارزش : رویکرد پژوهش حاضر بین رشـته ای اسـت ؛ بـه طـوری کـه مولفـه هـای مهمـی مثـل
کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ، خلاقیت ،و دانش آموزان را مد نظر قرار می دهد.
Machine summary:
"نمودار ستونی میانگین نمرات خلاقیت دانش آموزان به تفکیک دو گروه پرسش دوم : میزان تأثیر فعالیت های کتابخانه های مراکز کـانون پـرورش فکـری کودکـان و نوجوانان بر خلاقیت دانش آموزان پایۀ پنجم دبستان های شهر همـدان بـه تفکیـک بـین دختـران و پسران چگونه است ؟ جهت بررسی این نکته که بـین کـدام یـک از گـروه هـا تفـاوت متغیرهـا معنـی دار اسـت از آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید.
با توجه بـه پرسـش اول مبنـی بـر تـأثیر فعالیـت هـای کتابخانـه هـای کـانون پـرورش فکـری کودکـان و نوجوانـان بـر هـر یـک از مؤلفـه هـای چهارگانـۀ خلاقیـت (انعطـاف پـذیری، ابتکـار، سیالیت ، بسط ) دانش آموزان پایۀ پنجم دبستان شهر همدان می توان نتیجه گرفت که بـا عنایـت بـه اینکه فقط فعالیت های ٢ و ٣ مؤلفه انعطاف پذیری را محاسـبه نمودنـد، و فعالیـت ١ ایـن مقولـه را بررسی نکرد، نتایج نشـان داد کـه فعالیـت هـای کـانون تـأثیر مثبتـی بـر انعطـاف پـذیری کودکـان داشـتند.
٣. لازم است مسئولان آموزش و پـرورش و اولیـای مـدارس توجـه داشـته باشـند کـه بـرای داشتن دانش آموزانی با خلاقیت بیشتر نیاز به آموزش شیوه های پرورش خلاقیـت بـه آنهـا اسـت و کتابخانـه هـای کـانون پـرورش فکـری کودکـان و نوجوانـان یکـی از نهادهـای فرهنگی هستند که میتوانند مانند بازویی توانمند برای آموزش و پرورش به اجـرای ایـن امــر همــت گمارنــد و بــا اجــرای برنامــه هــایی ماننــد طــرح کــانون – مدرســه (حضــور دانش آموزان در ساعات درسی، هر ماه یک روز در کتابخانه های کـانون همـراه بـا معلـم خود که البته آموزش های درسی توسط مربیان کـانون بـا روش هـای هنـری و غیرمسـتقیم انجام میپذیرد)، و یا حضور مربیان کانون در مدارس در این خصوص اقدام نمود."