Abstract:
اهمیت زبان عربی در ایران، امروزه بر اثر رویکردهای دینی، اجتماعی و سیاسی حاکم و لزوم تربیت کارشناسانی خبره، بیش از قرون گذشته احساس میشود؛ اینکه آیا دانشآموختگان این رشته، میتوانند نیاز بازار کار را تامین نموده و بهعنوان نیروی انسانی مجرب، به جامعه خدمت کنند یا نه مسالهای است که پژوهش پیش رو میکوشد بدان پاسخ دهد. با توجه به رابطه علاقهمندی به رشتة تحصیلی و کسب مهارت، باید بررسی شود که تا چه اندازه بر علاقهمندی دانشجویان در حین تحصیل افزوده یا کاسته میشود. این پژوهش از طریق مطالعه میدانی روی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تهران انجام شد و بررسی دادهها نشان داد که علاقهمندی، عامل اصلی انتخاب این رشته از سوی دانشجویان بوده است؛ اما پس از تحصیل در این رشته، از علاقة آنان کاسته میشود. بهعلاوه تقریبا کمتر از نیمی از دانشجویان، توانایی قابل قبولی در رشتهی تحصیلی خود و در چهار مهارت یادگیری زبان (خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن) کسب کردهاند.
Today, the importance of learning Arabic language and the need for educating qualified experts in Iran are felt more than the past centuries due to the governing religious, social and political approaches. Whether graduates in these disciplines can meet the market needs and be a qualified workforce to serve the community is a question that this search is trying to answer it. Due to the relationship between academic interest and skills, there is a need to review that in whatt extent this relationship increases or decreases the interest of students while studying. This field of study was conducted on the students of Shahid Beheshti, Tehran, Allameh Tabatabai universities. The survey data showed that interest was the main factor of students’ choosing Arabic; however, after education, their interest has been reduced considerably. In addition, approximately less than half of the students have gained acceptable qualification, especially in the four skills of language learning: reading, writing, speaking and listening.
Machine summary:
"فراوانی دانشجویانی که هر کدام از عوامل مطرح شده در پرسشنامه را (زیاد و خیلی زیاد) تأثیرگذار دانستهاند در جدول زیر قید شده است: جدول شماره (1) فراوانی عوامل تأثیرگذار بر افزایش مهارت خواندن دانشجویان عناوین دانشگاه شهیدبهشتی علامه طباطبایی تهران فراوانی کل نحوة تدریس استادان 20 17 21 58 خود دانشجویان 17 17 18 52 نحوة فعالیت انجمن علمی گروه 11 5 8 24 تعداد واحدهای درسی 19 14 14 47 میزان امکانات آموزشی (کتابهای آموزشی، فیلمهای آموزشی و ...
فراوانی دانشجویانی که هر کدام از عوامل مطرح شده در پرسشنامه را زیاد و خیلی زیاد، علامت زدهاند در جدول زیر قید شده است: جدول شماره (2) فراوانی عوامل تاثیرگذار بر افزایش مهارت نوشتن دانشجویان عناوین دانشگاه شهیدبهشتی علامه طباطبایی تهران فراوانی کل نحوة تدریس استادان 18 20 23 61 خود دانشجویان 15 18 20 53 نحوة فعالیت انجمن علمی گروه 11 8 9 28 تعداد واحدهای درسی 18 13 18 49 میزان امکانات آموزشی (کتابهای آموزشی، فیلمهای آموزشی و ...
فراوانی دانشجویانی که هر کدام از عوامل مطرح شده در پرسشنامه را، زیاد و خیلی زیاد، علامت زدهاند در جدول زیر قید شده است: جدول شماره (3) فراوانی عوامل تاثیرگذار بر افزایش مهارت شنیدن دانشجویان عناوین دانشگاه شهید بهشتی علامه طباطبایی تهران فراوانی کل نحوة تدریس اساتید 17 19 23 59 خود دانشجویان 14 15 20 49 نحوة فعالیت انجمن علمی گروه 12 5 9 26 تعداد واحدهای درسی 16 12 14 42 میزان امکاناتآموزشی (کتابهای آموزشی، فیلمهای آموزشی و..."