Abstract:
بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد و رضایتمندی مشتریان در بخش تجارت الکترونیک و در پیشگرفتن راهبردهای مناسب در زمینۀ این عوامل، از روشهای مؤثر دستیابی به موفقیت در حوزۀ تجارت الکترونیک بهشمار میرود. این مقاله بر مطالعۀ عوامل مؤثر بر اعتماد و رضایتمندی مشتریان از سایتهای تخفیف گروهی تمرکز دارد. در این مطالعه، نخست بهکمک مطالعۀ مفهومی و مرور ادبیات، عوامل مؤثر بر اعتماد و رضایت مشتریان در حوزة تجارت الکترونیک استخراج شد و مدل معادلۀ ساختاری (SEM) بهدست آمد. سپس برای اعتبارسنجی مدل و روابط میان متغیرهای مدل، پرسشنامهای الکترونیکی در اختیار مشتریان سایتهای تخفیف گروهی ایران قرار گرفت. نتایج دادههای بهدستآمده که با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد، درستی فرضیهها را تأیید میکند. نتایج این پژوهش، بینش مفیدی برای افرادی که در حوزة تجارت الکترونیک فعالیت میکنند، بهدنبال دارد؛ زیرا با بهرهمندی از آن میتوانند سایتهای تجارت الکترونیک با مدل درآمدی خرید گروهی را طراحی و راهاندازی کنند.
Machine summary:
"مقایسة بین مؤلفه های پژوهش پیش رو با مطالعات گذشته کیفیت خدمات * * * * * * کیفیت سیستم * * * کیفیت اطلاعات * * * * رضایت مشتری * * * * * * * * * اعتماد * * * * وفاداری * * * * * * بررسی شکایت ها * پاسخگویی * * کارایی * * * * * کیفیت واسط کاربری * امنیت ادراک شده * * هزینة روی گردانی * پردازش مناسب * پشتیبانی سیستم * سودآوری * سهولت استفاده * طراحی وب سایت * شخصی سازی * دقت * * تصویر * ارزش ادراک شده * * * اجرا * * دسترس پذیری سیستم * * حفظ حریم خصوصی * * در این پژوهش با بررسی مدل های موجود در زمینة شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مشـتریان در سیستم الکترونیکی مدیریت ارتباط با مشتریان ، مدلی برای بررسی و شناخت میزان اثرگـذاری عواملی همچون کارایی ، امنیت ادراک شده ، کیفیت سیستم ، کیفیـت خـدمات ، کیفیـت اطلاعـات ، رضایت مشتری و اعتماد ارائه شده است که در قالب شکل ١ مشـاهده مـی شـود.
نتیجه گیری و پیشنهادها پژوهش پیش رو به منظور سنجش رضایت و اعتمـاد مشـتریان سـایت هـای تخفیـف گروهـی از خدماتی که به مشتریان ارائه می دهند، اجرا شده است و نتایج آن می تواند بینش مفیدی در اختیار مدیران این سایت ها قرار دهد.
Measuring e-commerce success: applying the DeLone & McLean information systems success model.
The effect of perceived service quality dimensions on customer satisfaction, trust, and loyalty in e-commerce settings: a cross cultural analysis."