Abstract:
هدف از این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان به مدارس فوتبال بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. 252 نفر از اولیای هنرآموزان حاضر در مدارس فوتبال استان خراسان شمالی (روش خوشه ای) به عنوان نمونه ی این تحقیق انتخاب شدند (850 =N). پرسشنامه محقق ساخته (با ضریب آلفای کرونباخ 87/0r=) با 28 سؤال در طیف 5 ارزشی لیکرت عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال را ارزیابی می کند. اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی (با چرخش واریماکس) با استفاده از نرم افزار spss18 در سطح معناداری 05/0p≤ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 72/73% از مجموع واریانس به وسیله عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: امکانات، تجهیزات و خدمات (شاخص سخت افزاری 20/15%) مربیان، کیفیت آموزش و محیط اجتماعی و اخلاقی (شاخص نرم افزاری 22/28)، تعاملات، دوستان و خانواده (شاخص اجتماعی، 27/10) ، توجه به اولیا (شاخص ارتباطی 18/9%) و تبلیغات (شاخص ترویج 18/9%).
Machine summary:
"اشرف (١٣٩١) در بررسی مشکلات استعدادیابی در رشته فوتبال به این نتیجه رسید که کمبود امکانات ، عدم وجود کمیته های تخصصی استعدادیابی، نداشتن برنامه اصولی، عدم تربیت افراد متخصص و محدودیت مالی، از جمله مهم ترین مشکلات استعدادیابی فوتبال می باشد.
قاسم زاده (١٣٩١) در بررسی عوامل موثر بر جذب و حفظ ورزشکاران رده های پایه دو و میدانی به این نتیجه رسید که تامین رایگان لوازم و البسه دومیدانی، فعال شدن کمیته های استعدادیابی، آموزش دومیدانی در مدارس ، اشنایی مربیان با شیوه های نوین مربیگری، پخش مسابقات قهرمانی از رسانه ها، افزایش فضاهای ورزشی اختصاصی دو و افزایش آشنایی اولیا و دبیران تربیت بدنی با رشته دومیدانی از مهم ترین عوامل جذب می باشند.
با توجه به نقش اساسی و حیاتی مدارس فوتبال در تأمین بازیکنان رده های مختلف سنی تیم های ملی و عدم توجه لازم و کافی در این زمینه ، در این تحقیق به بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر حضور نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال استان خراسان شمالی می پردازیم .
57 بحث و نتیجه گیری راجع به عامل اول می توان گفت مدیران مدارس فوتبال باید توجه ویژه ای به آموزش اصولی و علمی مهارت ها و تاکتیک های فوتبال ، جذب مربیان مجرب و تحصیل کرده و توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی هنرآموزان کنند.
استخراج مؤلفه های این عامل با نتایج یی و همکاران (٢٠٠٨) همخوانی دارد که عواملی مانند هزینه زیاد آموزش در کشور چین را به عنوان عاملی منفی نام برده است ."