Abstract:
این پژوهش در پی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان صنایع دارویی استان گیلان و حجم نمونه برآورد شده 171 نفر است. در این تحقیق داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه که با استفاده از نظریه بونتیس در خصوص اجزای سرمایه فکری و نیز با توجه به تحقیق آل حبیب و کراز در خصوص رابطه سرمایه فکری و حافظه سازمانی طراحی گردیده. برای آزمون فرضیات، از تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس نسخه18 استفاده شده و نتایج بیانگر این مطلب است که بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین بین ابعاد سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان نیز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
Machine summary:
"با توجه به خروجی SPSS برای هرکدام از متغیرهای تحقیق ، اگر مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده ، از سطح معنیداری استاندارد (٠٠٥=α) بیشتر باشد فرض صفر پذیرفته و فرض مقابل در سطح اطمینان ٩٥% رد میشود که میتوان گفت رابطه معنیداری بین دو متغیر وجود ندارد.
000 همان گونه که نتایج آزمون همبستگی میان متغیرهای تحقیق نشان می دهد مقدار عدد معنیداری مشاهده شده برای ارتباط میان تمامی متغیرها با یکدیگر از سطح معنیداری استاندارد کمتر بوده و فرض صفر رد و فرض مقابل در سطح اطمینان ٩٥% تأیید میشود؛ بنابراین میتوان گفت که بین تمامی متغیرها با یکدیگر همبستگی و ارتباط معناداری از نوع مثبت وجود دارد.
مقادیر مربوط به عدد معنیداری مشاهده شده برای فرضیه فرعی سوم و همین طور فرضیه اصلی، در خروجی اثرات رگرسیون ، از سطح معنیداری استاندارد (٠٠٥=α) کمتر است ؛ ازاین رو در سطح اطمینان ٩٥% فرض صفر (صفر بودن ضریب همبستگی بین دو متغیر) رد و فرض مقابل (غیر صفر بودن ضریب همبستگی بین دو متغیر) پذیرفته میشود که به معنای وجود رابطه معنادار علی و مثبت بین دو متغیر سرمایه ارتباطی و فکری با متغیر حافظه سازمانی است به عبارت دیگر بعد فرعی سرمایه ارتباطی و همچنین متغیر اصلی سرمایه فکری بر متغیر حافظه سازمانی اثر میگذارند و ازاین رو فرضیات فوق (فرضیه فرعی سوم و فرضیه اصلی) تأیید میشوند.
Organizational memory impact on Intellectual capital:Case study - Gaza power generating company, Journal of Business Management and Economics, 3(6): 242-257 Ayazi, F."