Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی می باشد. در این پژوهش فرضیه های مورد بررسی عبارتنــد از: ١) بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی ، رابطه مثبت وجود دارد ٢) بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی ، رابطه مثبت وجود دارد ٣) بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ، رابطه مثبت وجود دارد ٤) رضایت شغلی و تعهد سازمانی می تواند رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کند. نمونه تحقیق شامل ١٥٠ نفر از کارکنان است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی ساده ، رگرسیون چند گانه ) استفاده شده است . نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی ، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معنادار می باشد. همچنین بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه چندگانه وجود دارد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی ٢١ درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی می کنند؛ البته نقش تعهد سازمانی در این پیش بینی بالاتر می باشد.
Machine summary:
"نتایج پژوهش شکرکن ، نعامی و نیسی (١٣٨٠) با عنوان «بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلــی در کارکنان برخی از کارخانه های اهــواز» نشان می دهد بین رضایت شغلی و رفتارشهروندی سازمانی همبستگی معنی دار بالا و با ثباتی وجود دارد.
1-Parnell & Crandull 4- Aaron Cohen 2- Chiu & Chen 5- Foote & Li – Pingtang 3- Gautam , Van Dick , Upadhyay & Davis فرضیه های پژوهش ١- بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی ، رابطه مثبت وجود دارد.
با عنایت به این که نگرش با رفتار یک رابطه علت و معلولی دارد، یعنی نگرش افراد تعیین کننده نوع کردار آن هاست (رابینز، ١٩٩٦؛ پارساییان و اعرابی ، ١٣٨٦)؛ و از آن جایی که متغیرهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در مباحث رفتار سازمانی و روانشناسی سازمانی نگرش محسوب می شوند؛ بنابراین می توانند تعیین کننده رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بوده و بروز آن را در محیط های شغلی پیش بینی کنند.
همچنین با توجه به نقش و اهمیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی در تبیین و پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی که تحقیقات دیگری نیز بر آن صحه می گذارند (به طور مثال نتایج پژوهش سال ١٩٩٨چیپ و پژوهش چیو و چن در سال ٢٠٠٥)، پیشنهاد می شود مدیران به این دو مقوله توجه بیشتری داشته باشند و حداقل هر دو سال یک بار به سنجش سطح تعهد و رضایت کارکنان خود پرداخته و به مقایسه روند این متغیرها بپردازند."