Abstract:
هدف پژوهش حاضر آسـیب شناسـی موانـع اجـرای پـژوهش در میـان اعضـای هیـات علمـی و ارائـه راهکارهای کاربردی است . روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصـیفی از نـوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیـات علمـی منطقـه هشـت دانشـگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم تحصیلی ٩٠-٨٩ بوده است که تعـداد آنـان ٤٥٠٠ نفـر گـزارش شـده اسـت . بـا مراجعه به جدول مورگان تعداد ٣٥٤ نمونه برای جامعه با استفاده از روش نمونه گیـری تصـادفی سـاده از جامعه آماری انتخاب شده است . برای جمع آوری داده هـا از پرسشـنامه محقـق سـاخته در مقیـاس پـنج درجه ای لیکرت استفاده شده است . روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن هـا بـا اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم ٣٠ نفر از طریق آلفای کرونباخ ٠.٨٧٨ برآورد شده اسـت . برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانـی ، نمـودار خطی میانگین ها، شاخص های مرکزی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و برای تحلیل آماری فرضیه هـای پژوهش در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t برای گروه های مستقل و آزمـون t تک نمونه ای و آزمون لوان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است . نتایج به دست آمـده نشان داده است که عوامل فردی ، اطلاع رسانی ، آموزشی ، اجتماعی و اقتصادی در تقویت انگیزه پژوهشـی استادان موثر است . در رابطه با سوال «آیا عوامل موثر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان زن و مـرد متفاوت است ؟» نتایج آزمون بیانگر این بود که تـاثیر عامـل فـردی و عامـل اجتمـاعی در تقویـت انگیـزه پژوهشی از نظر استادان زن و مرد تفاوت معنادار داشت و تاثیر بقیه عامل ها در تقویت انگیزه پژوهشـی از نظر دو گروه زن و مرد تفاوت معنادار نداشت . همچنین در رابطه بـا سـوال «آیـا عوامـل مـوثر در تقویـت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف متفاوت است ؟» نتایج آزمون بیـانگر ایـن بـود کـه تاثیر عامل فردی در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف تفاوت معنادار داشـت . تاثیر عوامل دیگر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظـر اسـتادان بـا سـابقه خـدمت مختلـف تفـاوت معنـادار نداشت .
Machine summary:
"پیشینه تحقیق تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش عبارتند از: مهرعلیزاده و طاهری (١٣٧٥) طی پژوهشی بـا عنوان سیاست گزاری تحقیقات دانشگاهی و صنعت و جایگاه اعضای هیأت علمی در پـژوهش در دانشگاه شهید چمران به این نتیجه رسیدند که مشکلات اداری مالی ، جایگاه تحقیـق و محـیط علمی ، اطلاعات و وسایل و ابزارهای علمی ، مسائل مربوط به استادان ، عملکرد شـورای پژوهشـی دانشگاه در بررسی ، تصویب ، اجراء و گزارش نهایی تحقیقات از جمله موانع مؤثر در پـژوهش بـه شمار می روند.
کیانی هرچگانی و یارمحمدیان (١٣٧٨) طی پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مـؤثر در توجـه به پژوهش میان پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که : توجه بـه عوامـل روانـی (انگیـزة افـراد)، ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعدادها و خلاقیت افراد، توجـه بـه عوامـل اقتصـادی (تـأمین هزینه های تحقیق )، استفاده از سیستم های اطلاع رسانی ، از جمله عوامل مهم مؤثر در پـژوهش هستند.
» نویسنده در ادامه پیشنهادهایی جهت کمک به حرکت پژوهشی بـه سـمت شـکوفایی ارائه می دهد که عبارتند از: ١-وجود نهاد نوین پژوهش ٢- عطف توجه به کیفیت پژوهشی ٣- تربیت نیروی انسانی پژوهشگر ٤- برنامۀ معلم پژوهنده ٥- تعیین اولیت های پژوهشی ٦- نظام اطلاع رسانی پژوهشی ٧- همکاری های بین المللی پژوهشی ٨- ارتباط با دانشکده های علوم تربیتی ٩- تولید خزانه ابزارهای پژوهشی ١٠- پژوهش انگیزی دانش آموزان ١١- دادن فرصت های مطالعاتی به فرهنگیان نتایج مربوط به بررسی سوال چهارم تحقیق نشان داد که از نظر نمونـه هـای تحقیـق ، عوامـل اجتماعی در تقویت انگیزه پژوهشی استادان موثر است ."