Abstract:
یکی از مهم ترین و در عین حال قدیمی ترین شیوه هـای انتقـال فرهنـگ بـه کودکــان و نوجوانــان ، قصــه گــویی اســت . قصــه ارزان تــرین و مــوثرترین شــیوة نمایشی اسـت کـه اجـرای آن در بسـیاری از مکـان هـا مقـدور اسـت و نقـش مهمی در یادگیری نقش ها در کودکان و نوجوانان دارد (چمبـرز، ١٩٩٨). هـدف از انجام این پژوهش ، بررسی نقشه قصه گـویی در پـرورش و تقویـت فرهنـگ ملی - مذهبی کودکان و نوجوانان بود. به همین منظـور از میـان دانـش آمـوزان دختـر و پسـر پایـة پـنجم دبسـتان شـهر اصـفهان تعـداد ٥٤ نفـر بـه شـیوة تصادفی خوشه ای انتخاب و از این تعداد ٢٦ نفر برای انجام برنامه قصـه گـویی انتخاب شدند. روش این پژوهش ، آزمایشی با گروه کنترل بود. پـس از انتخـاب و جلب رضایت آزمودنی ها، پژوهش بر روی آنها انجـام گرفـت . شـیوة اجـرا بـه این صورت بود که گروه آزمایشی مدت ١٤ جلسـه ، هـر هفتـه ٣ جلسـه و هـر جلسه ٤٥ دقیقه زیر تاثیر برنامه قصه گویی قرار داشتند و گـروه کنتـرل در ایـن مــدت برنامــه ای دریافــت نکردنــد. از تحلیــل آمــاری داده هــا در هــر دو ســطح توصــیفی و اســتنباط ی و از روش هــای میــانگین ، انحــراف اســتاندارد، درصــد و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد قصه گویی در پرورش روحیـه
ملی - مذهبی گروه زیر آموزش، تاثیر معناداری داشته است. این تفاوت ها با
گروه کنترل معنادار بود. همین یافته ها درباره متغیر سن والدین و سطح
تحصیلات والدین معنادار نبود.
Machine summary:
"نقش قصه گویی در پرورش روحیۀ ملی و احساس مذهبی کودکان و نوجوانان 1 مهدی خانبانی دکتــــر غلامعلــــی ٢ افروز عبدالرســـــــــــــول ٣ جمشیدیان حســـــین اکبـــــری ٤ یزدی چکیده یکی از مهم ترین و در عین حال قدیمی ترین شیوه هـای انتقـال فرهنـگ بـه کودکــان و نوجوانــان ، قصــه گــویی اســت .
با قصه گویی می تــوان بــه قصه هـای عمـومی ، رنگ و بـویی محلـی داد و بـا بیـانی دلپـذیر قصـه هایی را برای کودکانی کـه بـا فرهنـگ هـا، ملیـت هـا و مـذاهب دیگـری هستند بیان کرد و همچنین روحیۀ ملـی – مـذهبی کودکـان را پـرورش داد (چمبرز١، ١٩٩٨).
کودکان و نوجوانان از ط ریق این سفر ذهنی ، بـا دنیـای گذشـته آشنا می شوند و بـا جـایگزینی خـود بـه جـای شخصـیت هـای اصـلی و همچنین از ط ریق آشنایی با فضاهای گذشته و تأمـل در نکـات و رمـز و رازهــای قصــص ، فضــای ذهنــی خــود را بــا فضــاهای زمــانی و مکــانی شخصیت های مذهبی و ملی آشنا می کنند.
انسان همیشه خواسـته اش ایـن بـوده کـه کودکـان و نوجوانان راه های رفته را دوباره تجربه نکننـد، بـه همـین دلیـل در لبـاس قصه تجربیات شخصیت ها را به این نسـل منتقـل کـرده انـد و کودکـان و نوجوانان نیز با بهره گیری از شخصیت های ملی و مذهبی پنـد گرفتـه و علاوه بر تقویت حـس ملـی - مـذهبی روحیـة خـود ارزشـمندی ، حرمـت خود و خودپندارٔە مثبت را نیز افزون می سازند (رحماندوست ، ١٣٧٢)."