Abstract:
نیما، بنیانگذار شعر نو در ادبیات معاصر ایران، نگاه تازهایبه شعر داشت ؛ وزنهـای گونـاگون را درهم آمیخت ؛ مصراع ها را بلند و کوتاه نمود و در یک کـلام، قالـب سـنتی و یکنواخـت عـروض کهن را درهم شکست . والت ویتمن ، سردمدار شـعر آزاد در آمریکـا، بـا انتـشار بـرگهـای علـف سنت ها را کنار زد و شعر آمریکا را از اصولی که پ ینیشی ان وضع کرده بودند، رها سـاخت ؛ در قـالبی نو اشعارش را سرود و با روی آوردن به مضامینی تازه، واژگانی جدید و سبکی نوین و سـاده، و بـا حذرنمودن از وزن و قافیة رایج و زبان فاخر، در این راه پیـشگام شـد. هـدف گفتمـانهـای ادبـی غالب در عصر نیما و ویتمن ، حفظ سنت های ادبی بود؛ اما این دو با مقاومت و بـه چـالش کـشاندن گفتمان ادبی غالب ، صدای خود را به گوش همگان رساندند. نوآوری ایشان را م ی تـوان از دریچـة ماتریالیسم فرهنگی بررسی کرد. آلن سینفیلد به وجود گسست هایی اشاره می کند که به دنبـال تـضاد میان گفتمانهای گوناگون شکل می گیرند و ایدئولوژی حاکم را به چالش می کشند. در ایـن نوشـتار برآن هستیم تا نشان دهیم شعر نیما و ویتمن را می تـوان مقاومـت و برانـدازی گفتمـانهـای ادبـی غالب در ایران و آمریکای آن دوران دانست .
Machine summary:
"دالیمور و سینفیلد (٢٠٠٥) درخصوص ماتریالیـسم فرهنگـی چنـین می نویسند: ماتریالیسم فرهنگی برخلاف بیشتر شیوههای تثبیت شدة نقد، بر آن نیست تا دیدگاه خود را به عنوان دیدگاهی طبیعی ، واضح و تحلیل صحیح متن به نمایش گذارد؛ بـرعکـس ، پـای بنـد بـه Cultural materialism New historicism Allan Sinfield Janathan Dollimore Michel Foucault تحول ساختاری اجتماعی است که برپایة تفاوت های نژادی ، جنسی و طبقاتی به اسـتثمار مـردم می پردازد (ص .
٣٣٠) و این شـعر زبـانی طبیعـی ، محـاورهای و سـاده را دارا اسـت ؛ به این ترتیب ، نیما با به نمایش گذاشتن تضادها و به دنبـال آن، گسـست در گفتمـان ادبـی غالـب ، قیدوبند تساوی مصراعها را که تا آن زمان در شعر فارسی رسمیت داشت ، کنار نهـاد و بـا ایـن کار راه را برای استقرار شعر آزاد امروز ایران که تغییری فرهنگی محسوب می شود، گشود.
ویتمن تحت تأثیر سخنرانی امرسون در سال ١٨٤٢ با عنـوان «شـاعر» 6 - کـه در آن امرسـون دربارة نقش شعر و شاعر در ساخت فرهنگ و زندگی آمریکایی سـخن رانـده بـود و نیـاز بـه شاعری را که بتواند به روح سرزمین آمریکا دست یابـد، مطـرح کـرده بـود - انگیـزه یافـت و Tennyson Longfellow Poe Hoffman Leaves of Grass "The Poet" مصمم شد آن شاعری شود که امرسون در جست وجوی آن بود.
برطبق نظریة سینفیلد، برگهای علف را می توان نوعی گسست در ایدئولوژی ادبی حاکم یـا سنت های ادبی و نیز بیانیه ای دربارة نقش شاعر در جامعه تلقی کرد؛ زیرا، ویتمن برای مقابله بـا گفتمان ادبی غالب ، از قدرت عمـل ، آزادی و اختیـار برخـوردار بـود."