Abstract:
تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا اثربخشی روشهای شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه را در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر سقز مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور 160 نفر به شیوهی تصادفی از آموزش و پرورش شهرستان سقز انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مصاحبه بالینی 43 نفر مضطرب شدید شناخته شدند. سپس40 نفر از این تعداد به شیوهی تصادفی در گروههای آزمایشی (سه گروه) و کنترل (یک گروه) قرار گرفـتند. گروه اول شناخت درمانی، گروه دوم حساسیتزدایی تدریـجی و گروه سوم آموزش شیوههای صحیح مطالعه را به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته تجربه کردند و گروه چهارم، گروه کنترل را تشکیل داد. سپس آزمون اضطراب امتحان برای چهار گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه بر تفاضل نمرات پیش و پسآزمون و تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناختدرمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در مقایسه با گروه حساسیتزدائی تدریجی کاهش بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در پسآزمون عملکرد تحصیلی، تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایشی و گروه کنترل نشان داد. بنابراین مـیتوان نتیجه گـرفت که شناختدرمانـی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر به حساب میآیند و به نظر میرسد که شناخت درمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه تأثیر بارزتری دارند.
The purpose of this study was to compare the efficacy of cognitive therapy، systematic desensitization and study skill training on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of Saggez high school female students for this respect، 160 grade 3 subjects، were randomly selected from Saggez high schools. First، the Spielberger test anxiety scale was administered to subjects. Result the questionnaires relating to test anxiety and interview showed that 43 subjects had highly test anxiety. Then، 40 students were assigned to experimental and control groups (3 experimental & 1 Control group). Experimental groups then participated in cognitive therapy (group1)، systematic desensitization (group2)، and study skill trainnigin (group3)، for 10 sessions of 1/30 hours. Finally the Speliberger test anxiety scale was administrated to 4 groups again. One-way analysis of variance on the difference between pre-and post-test scores and analysis of covariance showed there was significant differences among the control vs، experimental groups as for as the level of anxiety was decreased. Furthere analysis through the Tuekey test showed that the level of anxiety significantly decreased in cognitive therapy and study skill training groups compared to the Systematic desensitization group. Further more، one way ANOVA results indicated significant differences between experimental and control groups as for as academic achievement was involved. Cognitive therapy، systematic desensitization and study skill training are effective therapy on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of high school female students and this effect is more obvious for Cognitive therapy and study skill training.
Machine summary:
"بنابراین اضطراب امتحان به طرز چشمگیری ، عملکرد دانش آموز مضطرب را تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه موجبات افت تحصیلی (لیو،منگ ١١، ٢٠٠٦) و بـه تبع آن ، خودپنـداره ضعیف تحصیلی در 1- Meichenbaum 2- Calvo 3- Cassady & Johnson 4- Cohen 5- Capell 6- Vogel & Collins 7- Sarason & Mendeler 8- Stober &Pekrun 9- McDonald 10- Hopko دانش آموز می گردد (کوگ و فرنچ ١، ٢٠٠١، نئودرت ٢و همکاران ، ٢٠٠٩).
1- Sieber 2- Akand 3- Derosa 4- Bek 5- Altmaier 6- Culler & Holahan 7- Zidner 8- Parker, Vagg 9- Allen 10- Osterhouse 11- Lent & Russell 12- Altmaier & Woodward 13- Crawford در ایران نیز برخی از مطالعاتی به بررسی تأثیر این روش ها یعنی شناخت درمانی ، تکنیک آرامبخش عضلانی و حساسیت زدایی منظم بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی پرداخته اند.
٣٥٤ ٣٩ براساس یافته های حاصل از تحلیل واریانس یک راهه نشان داد (جدول ٥) که تفاوت معناداری در معدل ترم اول (پیش آزمون ) گروه های مورد مطالعه وجود ندارد ولی بعد از مداخلات درمانی تفاوت معنی دار بین دانش آموزان گروه آزمایشی و گروه گواه از لحاظ عملکرد تحصیلی ، تفاوت معنی دار مشاهده می شود و روش های شناخت درمانی ، حساسیت زدایی منظم و آموزش مهارت های مطالعه موجب افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان درگروه آزمایشی شده است ."