Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش کلی نسبت به موادمخدر و سنجش میزان پایداری آن در دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سـطح توصیفی - تحلیلی و نیمه تـجربی بود. 40 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان گروه نمونه، نیمی از دانشآموزان برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتـقادی دریافت نمودنـد. میزان اثربـخشی بـرنامهی آموزشـی با مقیاس «نگرش نسبت به سوءمصرف مواد» ارزیابی شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل گردیدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوءمصرف مواد میشود. همچنین نتایج نشان داد که اثر بخشی این برنامهی آموزشی به مدت سه ماه پایدار است. نتایج تحقیق حاضر در اثربـخشی برنامـهی آموزشی مهارت تفـکر انتقادی در تـغییر نـگرش دانشجویان نسبت به سوءمصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو میباشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در دانشآموزان توصیه میگردد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of critical thinking training on attitude change towards substance use in Yazd city high school boys. This research was carried out by two methods of descriptive - analytic and quasi experimental design. From all high school students in Yazd city، 40 students were selected through of Randomized cluster sampling. Then، half of the students received the skill of critical thinking training program. The effectiveness of this program was evaluated by the scale of “attitude towards substance abuse”. The data was analyzed by the analysis of covariance and paired sample t-test. The result of this research indicated that skill of critical thinking training program develops the negative attitude towards substance abuse. Also، this program was effective on the attitude for 3 mounth. The result of the study indicating the effectiveness of skill of critical thinking training program in changing the attitude of students towards substance abuse is compatible with previous studies. Therefore the implication of this program in order to prevent substance abuse is recommended.
Machine summary:
"ولی بـعد از 1- Paul & Elder 2- Lipman 3- self-correcting 4- critical thinking 5- life skils 6- Rohsenow & Monti & Rubonis and Gulliver دوازده ماه مشخص شد که روش آموزش از طریق نمایش ، کاهش بیشتری در مصرف الکل داشته و استراتژی های مناسب تری برای مقابله با مصرف به دنبال داشته است (به نقل از رحمتی ، ۱۳۸۳).
با توجه به مسائل مطرح شده ، هدف از این تحقیق تعیین میزان تأثیر آموزش مهارت تفکر انتقادی بر نگرش کلی نسبت به سوءمصرف مواد مخدر در دانش آموزان و همچنین سنجش میزان پایداری این آموزش به مدت سه ماه می باشد.
در پژوهش رحمتی (۱۳۸۳)، آزمودنی های گروه آزمایش ، بعد از دریافت آموزش مهارت های مقابله ای به روش بحث گروهی تغییر معناداری در نگرش هایشان (شناختی ، عاطفی ، رفتاری )، نسبت به سوءمصرف مواد در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند.
استدلال دیگر بر تأثیر مداخله آموزش روی نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر این است که دانش آموزان بعد از قرار گرفتن در معرض مداخله آموزشی دریافته اند که استفاده از موادمخدر نمی تواند به منزله راهی مطمئن و پایدار برای مقابله با مشکلات ، احساسات منفی و موقعیت های فشار زای زندگی باشد.
براساس یافته های این تحقیق آموزش مهارت تفکر انتقادی به دانش آموزان برای تغییر نگرش آنها نسبت به مواد مخدر و پیشگیری از مصرف مواد توجیه می شود.
The Relationship Among Substance Abuse, Education, Parental Attitude, History of Physical Abuse, Social Support, And Child Abuse by Adolescent Mothers, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Social Work, California State University, Long Beach."