Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه تفاوتهای جنسیتی در برآوردهای شخصی از هوشهای چندگانه در جامعه دانشجویان بود. بدین منظور تعداد 268 نفر (184 زن و 84 مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای به شیوه تصادفی انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از دانشجویان گروه نمونه خواسته شد تا پرسشنامه هوشهای چندگانه که شامل 8 خردهمقیاس هوش زبانی یا کلامی، منطقی- ریاضی، فضایی، موسیقایی، بدنی-جنبشی، درونفردی، میانفردی و طبیعتگرایانه بود، تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روش تحلیل چندمتغیری کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پس از کنترل آماری اثر سن، تفاوتهای معنیداری بین برآوردهای شخصی دانشجویان زن و مرد در هوش زبانی یا کلامی، هوش بدنی- جنبشی، هوش میانفردی، هوش درونفردی و هوش طبیعتگرایانه وجود داشت. میانگین نمرههای دانشجویان مرد در تمامی این خردهمقیاسها بیشتر دانشجویان زن بود. در این مقاله نتایج پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت.
The purpose of the present study was to compare sex differences in self-estimates of multiple intelligences in university student population. Therefore، 268 students of humanities (184 females and 84 males) from Payame Noor University Tabriz branch were randomly selected، using stratified and multiple stage cluster sampling. For collection، data they were asked to complete the multiple intelligences Inventory that included 8 subscales (verbal/linguistic، logical-mathematical، spatial، musical، bodily-kinesthetic، intrapersonal، interpersonal، naturalistic). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). Results showed that statistically controlling of age effect، there were significant differences in self-estimates of male and female students verbal/linguistic، bodily-kinesthetic، intrapersonal، interpersonal، naturalistic intelligences. Mean scores of male students in these subscales were higher than female students. In this paper، results of the present study were discussed.
Machine summary:
"بدین منظور تعداد ۲۶۸ نفر (۱۸۴ زن و ۸۴ مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای چندمرحله ای به شیوه تصادفی انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از دانشجویان گروه نمونه خواسته شد تا پرسشنامه هوش های چندگانه که شامل ۸ خرده مقیاس هوش زبانی یا کلامی ، منطقی ‐ ریاضی ، فضایی ، موسیقایی ، بدنی ‐جنبشی ، درون فردی ، میان فردی و طبیعت گرایانه بود، تکمیل کنند.
به طور مشخص هدف پژوهش حاضر دستیابی به پاسخ این سوال می باشد که آیا بین دانشجویان زن و مرد در هشت نوع هوش مطرح شده در نظریه گاردنر یعنی هوش زبانی یا کلامی ، منطقی ‐ ریاضی ، فضایی ، موسیقایی ، بدنی ‐جنبشی ، درون فردی ، میان فردی و طبیعت گرایانه پس از کنترل آماری اثر سن تفاوت معنی داری وجود دارد یا نه ؟ روش جامعه ، نمونه آماری و روش نمونه گیری ؛ در این پژوهش تعداد ۲۶۸ نفر (١٨٤ زن و ٨٤ مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز از جمله دانشجویان رشته های روانشناسی ، زبان انگلیسی ، آموزش پیش دبستانی و دبستانی ، مشاوره ، ادبیات فارسی ، علوم اجتماعی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و مدیریت بازرگانی در سال تحصیلی ٩٠‐ ١٣٨٩ مورد مطالعه قرار گرفتند (میانگین سنی گروه نمونه ۲۲ سال و ۴ ماه و با انحراف معیار ۵."