Abstract:
کـودک در هـر فرهنگـی طیـف وسـیعی از عناصـر فرهنگـی را بـه خـود اختصـاص مـیدهـد. آداب و رسـوم ، عقایـد و باورهـا، بـازیهـا، ترانـه هـا و لالاییهای کودکانه ، پدیده های فرهنگ عامه و مردمی هستند که مفاهیم عمیقـی از اخلاق و حکمت عملی زندگی را دربردارند و نسل قدیم را به نسل جدیدتر خود پیوند میدهند. در این مقاله جایگاه کودک در ادبیـات شـفاهی، آیـین هـا، مراسم و باورهای عامیانه مـردم کرمانشـاه ، میـزان توجـه ، ارزش و اهمیـت بـه کودک در این فرهنگ بررسی و تحلیل شده است و علاوه بر گردآوری، ضـبط و ثبت میراث مربوط به کودکـان کرمانشـاهی، بـه نقـش و جایگـاه کـودک در فرهنگ این خطـه ، چگـونگی تعلـیم و تربیـت کودکـان و همچنـین دقـت در مضامین و محتوای لالاییها پرداخته شده است .
Machine summary:
"در فرهنگ مردم کرمانشاه ، ضرب المثل هـایی وجـود دارد کـه بـه کـودک و نوجوان و زندگی و تربیت وی مربوط میشوند و نشان دهنده آن اسـت کـه در فرهنگ قوم کرد به تربیت کودک در همان سـنین طفولیـت تأکیـد مـیشـده و تعلیم و تربیت در خانواده ها به شیوه سـنتی و مبتنـی بـر اسـتفاده از تجربیـات بزرگ ترها بوده است که به برخی از آنها اشاره میشود: ●باب ئاگای له کوری خوی نییه y la kuri xoy niyagab aba پدر از پسرش آگاه نیست .
٤. بازیها و سرگرمیهای کودکان بازیهای سنتی مانند دیگر عناصر فرهنگی سنتی و عامیانه ، حاصل اندیشـه ، احساس ، تخیل و ابتکـار جمعـی اسـت و پدیدآورنـده مشخصـی ندارنـد، بـه عبارتی این بازیها از دل زندگی روزمره و عادی مردم مـیجوشـند و یکـی از جلوه های مختلف فرهنگ عامه محسوب میشوند.
حاصل این اهمیت ، به وجود آمـدن ادبیـات ارزشـمند کودکـان اسـت کـه ترانه هایی درخور توجه برای کودکان را در خود جای داده است ؛ ترانه هایی که ریشه در گذشته دور مردم این سرزمین دارد و لالاییهایی کـه از کهـن تـرین و زیباترین ترانه های عامیانه هستند و از ژرفای درد و رنج و اندوه تـاریخی یـک ملت حکایت دارد و نشان از این است کـه مـادران چگونـه آمـال و آرزوهـا و خواسته هایشان را در باب آینده فرزندانشان در قالـب لالایـی بـا سـاده تـرین و زیباترین واژه ها برای کودکان خود زمزمه میکنند تا ملکه ذهن و اندیشـه آنـان گردد."