Abstract:
اسلام دارای دیدگاهی جامع دربارۀ نحوۀ سامان دادن فردی و جمعی نظامهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر اساس مبانی معرفتشناختی، هستیشناسی و انسانشناختی است. این مطالعه با هدف شناسایی مبانی، اصول و ابزارهای بازاریابی بر اساس مبانی اسلامی و ارائه الگویی مفهومی در این زمینه انجام شده است. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی است، بهمنظور بررسی ارکان بازاریابی اسلامی از رویکرد تحقیق کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری دادهها و شناسایی مضامین مرتبط با بازاریابی اسلامی، با بررسی و مطالعه قرآن کریم و 5 کتب فقهی دیگر (الحیات)، مبانی فلسفی و اعتقادی، اصول و ابزارهای مرتبط با بازاریابی اسلامی استخراج و کدگذاری گردیده و فراوانی آنها شمارش شدهاند. بهمنظور تدوین الگوی بازاریابی اسلامی از نرمافزار تحقیق کیفی MAXQDA برای انجام تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس مضامین استخراجشده الگوی بازاریابی اسلامی شامل 3 رکن اصلی مبانی؛ مشتمل بر مبانی اعتقادی و ارزشی، اصول و ابزار (شامل چهار رکن فرعی تولید، فروش، قیمت و توزیع)، 58 مضمون اصلی و 22 مضمون فرعی میباشد. روابط میان این متغیرها نیز در قالب یک الگو ارائه شده است. در پایان ارکان بازاریابی متعارف با بازاریابی اسلامی مقایسه شده است.
Machine summary:
"مقایسه ویژگیهای بازاریابی اسلامی با بازاریابی متعارف ردیف محور بازاریابی متعارف بازاریابی اسلامی 1 مبانی تصریح نشده تصریح شده 2 پارادایم فکری مادی الهی 3 مبنای مدل منفعت مداری حق مداری 4 ارزش ها صداقت ، مسئولیت پذیری ، انصاف ، احترام ، شفافیت ، شهروند نمونه ، ارزش محوری، نیت ، تقوا، شکرگذاری، ساده زیستی، توکل ، تقدس و ارزش کار، کسب دانش ، مسئولیت های اجتماعی، منع ربا، منع شغل های حرام ، نظم و پاکیزگی، انفاق ، وفای به عهد، صداقت 5 اصول منع آسیب ، اعتماد، رعایت ارزش های اخلاقی ارزش محوری، عدالت ، احسان ، نفی اصالت سود، آزادی مسئولانه ، امانت داری ، میانه روی ، کرامت انسانی 6 تولید امنیت محصول ، کیفیت محصول ، محصولات اخلاقی انگیزه تولید، تولید محصول حلال ، تولید بر اساس اصل نیازمندی و منفعت عمومی، منع غش و غرر، کیفیت محصول 7 قیمت قیمت منصفانه ، منع تبانی و تبعیض قیمت ، منع قیمت های سرسام آور و قیمت گذاری گمراه کننده قیمت عادلانه ، اصل تراضی، عدم تبعیض قیمت ، منع نجش ، کراهت گرفتن سود زیاد، منع دخالت در معامله دیگران ، بی ارزش خواندن کالای مردم ، مستندسازی 8 ترفیع ترویج محصول به صورت اخلاقی، منع اغراق امر به معروف و نهی از منکر، تجلیل زیبایی، پرهیز از تدلیس ، آشکار ساختن عیب کالا، خوش برخوردی، منع سوگند، راست گویی 9 توزیع ایجاد دسترسی به محصول ، نظارت بر بازار منع احتکار، انحصار، واسطه های غیرضرور، عرضه کالا، اقدام سریع به فروش ، پاکی در انبارداری و توزیع ، نظارت بر بازار در این مقاله با مفروض دانستن رویکرد اسلامی به عنوان جامع ترین و کامل ترین جهان بینی ، سعی بر آن بود که مبانی اعتقادی و ارزشی و اصول و ابزارهای، بازاریابی اسلامی شناسایی شود."