Abstract:
یکی از مناقشهبرانگیزترین موضوعات در چند دهه اخیر، پدیده جهانی شدن و مسائل ناشی از آن است که به باور بسیاری از صاحبنظران، مسائل جدیای فراروی کشورهای مستقل ایجاد میکند. به باور عدهای، همکاریهای چندجانبه و یکپارچهسازی، راهکاری است که میتواند آنها را آماده ورود به فضای جهانی کند. به رغم اهمیت موضوع فوق، ضعف جدیای در کشورهای اسلامی در این خصوص مشاهده میشود. هدف پژوهش حاضر، در گام اول، یافتن راهکاری برای ایجاد و گسترش همکاریها در میان کشورهای اسلامی و در گام دوم، بهبود وضعیت علمی دوجانبه و سودآوری اقتصادی است. ایده اصلی آن است که با توجه به فرایند شکلگیری همگرایی، باید از طرق مختلف در جهت شکلگیری همکاریهای چندجانبه تلاش کرد. به همین دلیل، موضوع همکاری علمی در حوزه مدیریت اسلامی، به عنوان آغازی بر همکاریهای دوجانبه، انتخاب شده و این موضوع بین دو کشور اسلامی ایران و مالزی بررسی میشود. سؤال اصلی تحقیق آن است که «این دو کشور چه ظرفیتهایی برای همکاری علمی در زمینه مدیریت اسلامی دارند؟». در این پژوهش از مصاحبه کیفی با خبرگان و نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. نتیجه پژوهش، وجود پتانسیل لازم و قوتهای متقابل برای همکاری بین دو کشور در حوزههای سختافزاری و نرمافزاری است.
Machine summary:
"کدگذاری محوری در این مرحله ، با مقایسه مقوله ها و شناخت قابلیت محتوایی ایران به عنوان مقوله محوری، مدل فرایندی را ارائه میکنیم : / زمینه ها * در حال توسعه بودن دو کشور * مسلمان بودن دو کشور * علاقه مندی طرفین به اجرای نظر اسلام در جامعه * علاقه مندی مالزی به آشنایی با نظر شیعه / شرایط علی / * برتری محتوایی ائمه تشیع پیامدها -علیهم السـلام - بـر ائمـه / راهبردها * همگرایی بین دو کشور تسنن همکاری در زمینه هایی با: * رشد و توسعه تولید علم * بهره منـدی شـیعه از ٢٥٠ قابلیت قوت ایران و ضعف * پیشـــرفت در علـــوم ، / سال حضور ائمـه -علـیهم محتوایی مالزی مخصوصا مدیریت اسلامی السلام - ضعف ایران و قوت * گسترش بازارهای مـالی * قابلیت ایران در مباحـث مالزی فلسفی اسلامی در دو کشور * پویایی فقهی شیعه * رشد و توسعه اقتصادی * سابقه طولانی حوزه هـای علمیه در ایران * دانشمندان بزرگ ایرانی / شرایط مداخله گر * تفاوت مبانی ایران و مالزی در فلسفه سیاسی * تفاوت مبانی ایران و مالزی در توسعه و پیشرفت * نگاه اصالت منفعت (سودمحور) در مالزی * تفاوت نظر شیعه و مکاتب اهل تسنن (وجود مکاتب چهارگانه در مالزی) * نبود زبان آموزشی مشترک * هزینه زیاد شروع ارتباط علمی * تأثیر مباحث سیاسی در همکاریهای علمی * نبود نقشه و سیاست کلان در ایران برای ارتباط علمی بین المللی نمودار شماره ١.
در واقع ، قوت مالزی از طرفی در کاربردی کردن مباحث اسلامی است و از طرف دیگر، سخت افزارهای مورد نیاز برای افزایش نشاط علمی را نیز به خوبی فراهم کرده است ؛ مثلا موضوعاتی مانند تعداد فراوان استادان و دانشجویان خارجی و قوت در تبادل استادان ، قوت در همکاریهای علمی بین المللی با کشورهای اروپایی، توانایی در عرضه علمی و قوت در روش شناسی، وجود امکانات آموزشی-پژوهشی با کیفیت و کمیتی مطلوب ، برگزاری همایش های ملی و بین المللی متعدد در زمینه های مرتبط و همچنین ، نظام آموزشی پژوهش محور، قوت های ویژه مالزی است ؛ در حالی که ایران در بسیاری از این موارد، دچار ضعف هایی جدی است که میتوان برخی از آن ها را با همکاری برطرف کرد."